بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل، در جست وجوهای کیهانی خود شفق قطبی سیاره زحل را با میدان مغناطیسی و بازتاب نور خورشید شکار کرده است. دانشمندان دریافته‌اند شفق‌های زحلی به همان دلیلی روی این سیاره ایجاد می‌شوند که روی زمین به‌وجود می‌آیند و نمایشی دیدنی از آتش‌بازی مغناطیسی را در اتمسفر ایجاد می‌کنند.

شفق قطبی در سیاره زحل همانند زمین است.

شفق زیبای سیاره اسرارآمیز زحل توسط تلسکوپ‌های پیشرفته منجمان امریکایی رؤیت شد. این پدیده منحصربه‌فرد که حاصل زوایای مختلف طیف الکترومغناطیسی است، دانشمندان، محققان و ستاره شناسان ناسا را به وجد آورد. انفجارهای شدید خورشیدی و بازتاب نورهای آن در سایر سیارات از جمله زحل، موجب پیدایش منجر به فروپاشی دنباله مغناطیسی این سیاره شده و میدان‌مغناطیسی سیاره را مختل می‌کند و به این شکل شفق‌ها در آسمان سیاره نمایان می‌شوند.

ذرات باردار حاصل بادهای خورشیدی در تقابل با میدان مغناطیسی یک سیاره با جسم مشابه منحرف می شوند. دانشمندان دانشگاه لستر واقع در انگلستان نیز در آوریل و می سال 2013 چنین رویدادی را با کاوش های هابل بررسی کرده بودند. شفق یکی از پدیده های جوی است که با ظهور نورهای رنگین و متحرک در جو به وجود می آید. برخورد ذرات باردار بادهای خورشیدی و یونیزه شدن مولکول های موجود در یونسفر زمین عامل اصلی این رویداد تماشایی هستند. تصاویر جدید بخشی از پروژه مشترک رصد که توسط هابل و کاسینی در حال اجرا است را تشکیل داده اند. این دو تلسکوپ در حال تهیه تصویری 360 درجه از شفق های قطبی و شمالی این سیاره هستند.

منبع: ESA