هابل کهکشان بسیار درخشان را شکار کرد!

بیگ بنگ: تلسکوپ فضایی هابل دقیق‌ترین تصویری که تاکنون از کهکشان مرموز IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷ دیده شده را ثبت کرده‌ است، کهکشانی که مانند یک لیزر بزرگ کیهانی عمل می‌کند.

این کهکشان به صورت مداوم و ثابت جریانی از تشعشات مایکروویو را به اطراف می‌تاباند،‌ از این رو به تشعشات ناشی از این کهکشان مگامیزر گفته می‌شود. مگامیزرها کهکشان‌هایی هستند که مانند یک لیزر بزرگ عمل کرده و به جای نور مرئی، تابش ریزموج منتشر می‌کنند. تلسکوپ فضایی هابل به تازگی توانسته تصویری از یکی از این اجرام به شدت درخشان ثبت کند.

این مگامیزر که IRAS ۱۶۳۹۹-۰۹۳۷ نام دارد، در فاصله ۳۷۰ میلیون سال نوری از زمین قرار گرفته است. این اجرام به شدت درخشان بوده و نور آنها ۱۰۰ میلیون برابر بیشتر از میزرهای عادی(Maser) است. میزرها (ترکیب دو واژه لیزر و مایکروویو) در همه‌ جای کیهان، هرجایی که ابرهای مولکولی از غبار وجود داشته‌ باشد، تشعشعات مایکروویوی که از میان آن عبور می‌کند تقویت شده و پرتوی که از سوی دیگر ابر خارج می‌شود را بهبود داده و متمرکز می‌کند.

تلسکوپ هابل با استفاده از دوربین پیشرفته خود برای پیمایش و همچنین دوربین نزدیک به مادون‌ قرمز و طیف‌سنج چند جسمی‌اش برای ثبت تصویر از این مگامیزر در دو طول موج استفاده کرده است. این دو رصد برای ایجاد این تصویر استفاده شده است. این کهکشان نتیجه برخورد دو کهکشان دیگر است و در نتیجه دارای دو هسته‌ است که هنوز درحال ترکیب شدن هستند. این دو هسته نزدیک به ۱۱ هزار سال نوری از هم فاصله دارند و در مقایسه، نزدیک‌ترین ستاره همسایه زمین در فاصله ۴٫۳ سال نوری قرار گرفته‌ است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , sciencedaily.com

توجه : هرگونه استفاده از این مطلب بدون ذکر نام 'سایت علمی بیگ بنگ' و لینک به این مقاله غیر قانونی و از لحاظ اخلاقی غیر انسانی می باشد، لطفا به حقوق مولف احترام بگذارید.

مطالب علمی مرتبط