بیگ بنگ: براساس تحقیقات جدیدی که با استفاده از داده های ماموریت فضاپیمای کاسینی ناسا بدست آمده، وجود یک اقیانوس نهفته در زیر پوسته ی یخی انسلادوس قمر زحل محتمل به نظر می رسد.

تصویری هنری از اقیانوس مایع زیر سطحی قمر انسلادوس که در حدفاصل لایه خارجی یخی و هسته ی سنگی این قمر وجود دارد.
تصویری هنری از اقیانوس مایع زیر سطحی قمر انسلادوس که در حدفاصل لایه خارجی یخی و هسته ی سنگی این قمر وجود دارد.

به گزارش بیگ بنگ، محققان معتقدند میزان تلو تلو خوردن بسیار جزئی این قمر به دور زحل، تنها می تواند به علت وجود یک اقیانوس مایع زیر سطحی در حدفاصل لایه خارجی یخی انسلادوس و هسته ی سنگی این قمر باشد، همچنین در نمونه های جدید وجود بخار آب و آبفشان در نزدیکی قطب جنوب این قمر نیز مشاهده شده که همگی این موارد می تواند توضیحی برای وجود یک اقیانوس زیر سطحی در این قمر یخ زده باشد.

محققان فعال در ماموریت کاسینی ناسا در تجزیه و تحلیل تکانه های اندک انسلادوس نشان دادند که نوسان این قمر تنها در صورتی به خوبی شکل می گیرد که عمق لایه یخی تا هسته ادامه نداشته باشد. به گفته محققان، وجود یک اقیانوس در زیر لایه یخی انسلادوس حرکت های منحصر به فرد این قمر و آبفشان هایی را که از شکاف های پوسته یخی آن خارج می شود، توضیح می دهد. براساس این گزارش، دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی مانع انجماد آب در قسمت های داخلی شده است. برخی محققان حدس می زنند که انرژی حرارتی ناشی از اصطکاک که توسط فشار و کشش حاصل از گرانش سیاره ی زحل ایجاد می شود، برای مایع نگاه داشتن آب بخش داخلی این قمر کافی است.

تصویری از فوران آبفشان ِ انسلادوس در فضا که توسط کاوشگر کاسینی ثبت شده است.
تصویری از فوران آبفشان ِ انسلادوس در فضا که توسط کاوشگر کاسینی ثبت شده است.

انسلادوس یکی از 62 قمر شناخته‌ شده سیاره ی زحل میباشد، قمری به قطر 500 کیلومتر که هر 38.1 روز زمینی یک بار به دور این سیاره می‌چرخد و دمای آن حدود منفی 180 درجه سانتی‌گراد است. سطح انسلادوس با لایه‌های ضخیمی از یخ پوشیده شده و وجود آبفشان‌ها و یخ فشان‌هایی که از لایه‌های زیرین انسلادوس به سطح آن فوران می کند در برخی تصاویر فضاپیمای کاسینی ثبت شده است، از این رو پیش از این دانشمندان احتمالاتی مبنی بر وجود اقیانوسی از آب در زیر لایه‌های یخ زده ی این قمر را مطرح کرده اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Icarus منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , Enceladus

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.