بیگ بنگ: ژاپن یک سری تصاویر از کاوشگر کاگويا که در مدار ماه قرار دارد، منتشر ساخته است. یک عکاس ِ خوش ذوق این تصاویر را به یک فیلم خارق العاده ی دو دقیقه ای تبدیل کرده که دیدنش خالی از لطف نیست.

عکس معروف طلوع زمین: این تصویر طی عملیات آپولو 8 در سال 1968 میلادی توسط ویلیام اندرز، فضانورد ناسا گرفته شد.
عکس معروف طلوع زمین: این تصویر طی عملیات آپولو 8 در سال 1968 میلادی توسط ویلیام اندرز، فضانورد ناسا گرفته شد.

به گزارش بیگ بنگ، فضانوردان ناسا که در سال 1968 به جهت کاوش در ماه راهی فضا شده بودند، با چشم اندازی عجیب از بیرون پنجره مواجه شدند. ویلیام اندرز از مدار ماه عکسی را ثبت کرد که بعدها به آن “طلوع زمین” گفتند. این تصویر حتی قدیمی تر از تصویر “مرمر آبی” بود و بشر را بر آن داشت تا کره زمین را از دیدگاه جدیدی بنگرد. بر اساس عکاس طبیعت ” گالن راول” که دیگر در قید حیات نیست، عکس مزبور بعدها به تاثیر گذارترین عکس محیطی تبدیل شد که تاکنون گرفته شده است.

بعد از گذشت نیم قرن، انسان به دستاوردهای بزرگی دست یافت که از جمله آنها میتوان به فرستادن کاوشگر به پلوتو، انجام فعالیت های گردآوری اطلاعات در سیارات بیگانه و بررسی جامع شهاب سنگ ها اشاره کرد. اما ماه همواره نخستین جاپای انسان در فضا خواهد بود، مکانی برای کاوش، تامل و تحلیل. حتی با وجود تمامی رازهای کشف نشده ای که در دوردست ها باقی مانده است، ما نباید بزرگی و عظمت ماه را به باد فراموشی بسپاریم.

طلوع زمین از ماه، عکسی که کاوشگر کاگویا ژاپن ثبت کرده است.
طلوع زمین از ماه، عکسی که کاوشگر کاگویا ژاپن ثبت کرده است.

چند هفته پیش، آژانس فضایی ژاپن(JAXA) یک سری داده از ماه و زمین منتشر ساخت. این تصاویر توسط کاوشگر ماه ژاپن ارسال شد که در سال 2007 میلادی طی عملیاتی جهت حرکت در مدار ماه و تهیه نقشه های بهتری از سطح آن آغاز به کار کرد. لقب این کاوشگر “کاگويا” است که اسمش از یکی شخصیت ِ داستانی ژاپنی، گرفته شده است.

کاگويا در طی عملیاتش عکس های با کیفیت بسیاری از ماه گرفته است. بنابر توضیحات فیل پليت، حرکت کاگويا زمینه را برای بررسی شش ماهه ی پدیده طلوع زمین مهیا ساخت، مشابه کاری که اندرز چهل سال قبل انجام داد. آژانس فضایی ژاپن ویدئویی هم در سال 2008 پیرامون این موضوع منتشر کرد و سپس عمداً کاگويا را بعد از اتمام عملیاتش در ماه رها کرد. با این حال، این آژانس در سپتامبر 2016 داده های بصری بیشتری را از کاگويا ارائه نمود. این داده ها برای نيکولاس واگنر – عکاس طبیعت – الهام بخش واقع شد و او فیلمی از طلوع زمین ساخت. در زیر به این ویدئوی جذاب توجه کنيد:

دانلود ویدئو

در این ویدئو چندین تصویر باورنکردنی از طلوع زمین مشاهده می شود که از طلوع ماه روی زمین نیز نادر ترند. یک طرف ماه همواره روبروی ماست و طرف دیگر برایمان غیر قابل مشاهده است. رویداد طلوع زمین ممکن میباشد، زیرا ماه در مدارش حرکتی خاص انجام می دهد و همین عامل باعث می شود طلوع زمین هر از گاهی به وقوع بپیوندد.

طلوع زمین از ماه: عکس از کاوشگر کاگویا ژاپن
طلوع زمین از ماه: عکس از کاوشگر کاگویا ژاپن

ویدئوی واگنر تصاویر قابل توجهی از خود ماه نیز نشان می دهد. سطح پست ِ ماه با جزئیاتی زیبا و سایه هایی در چاله های تاریک به خوبی قابل مشاهده میباشد. واگنر سرعت فریم را افزایش داده و به رنگ ها تعادل بخشید. تنهایی غم افزای ماه شگفت انگیز است، اما باعث می شود توجه انسان به زیبایی های زمین بیش از پیش افزایش یابد.

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: mnn.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. ویدئوی جدید خیلی ادیت و کات شده و حس خوبی منتقل نمی کنه.
    برعکس اون ویدئو طلوع زمین قدیمی که واقعا حسی عجیبی به آدم میداد!