بیگ بنگ: به صورت تجربی پیدا کردن کوچک‌ترین اثری از حیات فرازمینی مهم‌ترین کشف تاریخ بشریت خواهد بود و احتمالا به ما کمک می‌کند جواب‌هایی را برای اسرار وجودی علم مثل اینکه « چطور حیات روی زمین به وجود آمد» یا از همه مهم‌تر اینکه « آیا تنها هستیم؟» را پیدا کنیم.

خورشید فقط یکی از میلیاردها ستارۀ کهکشان راه شیری است

به گزارش بیگ بنگ، از این رو همچنان که بدنه‌ی دانش و قابلیت‌های فنی ما رشد می‌کند، اندازه‌ی کهکشان ما( و خود جهان) بارها باز تعریف می‌شود. می دانیم که کهکشان راه‌ شیری( « جهان جزیره‌ای» که بیش از ۱۰۰ هزار سال نوری گستردگی دارد) بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره دارد. بازبینی‌های بیشتر در این عدد پیشنهاد می‌دهد که کهکشان ما می‌تواند میلیاردها سیاره‌ی قابل‌سکونت داشته باشد. جستجوی ما برای این جهان های قابل‌سکونت بالقوه تازه شروع شده، اما قطعا تنها براساس اعداد، شرایط محیطی تعدادی از آن‌ها باید برای نگه‌داری از حیات حیات مساعد بوده باشد.

البته مشکل این‌جاست که بعد از نیم قرن جستجو هنوز شواهدی مشخص از وجود حیات بیگانه در ماورای زمین پیدا نکرده‌ایم و این‌جاست که پارادوکس فرمی وارد می‌شود. برای مشخص‌کردن تناقض‌های معلوم بین محاسباتی که می‌گویند کهکشان ما باید صدها هزار تمدن بیگانه داشته باشد و نبود مدرک، باید راه‌حل‌هایی را ارائه داد. در اینفوگرافیک زیر می‌توانیم اطلاعات بیشتری در مورد پارادوکس فرمی بدست بیاوریم:

دانلود سایز اصلی فایل اینفوگرافیک

اکثر راه‌حل‌ها ساده هستند؛ چیزهایی مثل « شاید حیات وجود داشته باشد ولی هنوز آن‌قدر رشد نکرده‌اند تا به درجه‌ی هوشمندی برسند» یا برعکس آن که می‌گوید « تمدن‌های هوشمند زمان درازی وجود داشته‌اند و خیلی وقت پیش منقرض شده‌اند»( هر چه باشد خورشید نسبت به سن کهکشان راه‌شیری جوان است). اگرچه بعضی از آن‌ها هم بسیار مبتکرانه هستند.

ترجمه: امیرحسین سلیمانی

پی نوشت مترجم: ترجمه‌ی کتاب بنده به نام « در جستجوی حیات بیگانه: چشم‌اندازی وسیع‌تر» اثر پیتر لینده به زودی توسط انتشارات مازیار منتشر می‌شود. امیدوارم بخوانید و لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

16 دیدگاه

  1. اولا دوست عزیز ماهی که گفتین چیزی اشناست و همه میدونن چیه اما در این مورد ما هیچ چیز نمیدونیم و نمیدونیم چه چیزی در انتظارمون هست
    ثانیا طبق فرض شما ما باید با سیاره ای در فاصله چند سال نوری مواجه بشیم که در اون انسان وجود داره و تابستونا میرن مسافرت یا تلویزیون فوتبال می بینند و…
    چون که شما فرض کردی فلان مکان ماهی وجود داره پس در این رودخانه هم هست
    این که نشد دلیل ثالثا ما بر روی زمین باکتری هایی داریم که در سخت ترین شرایط زندگی میکنن و میتوانند روی مریخ هم زندگی کنن ولی چرا توی مریخ هیچ موجودی وجود ندارد

    1. Endless دوست گلم فقط مثالی بود که هرجایی هرچیزی امکان داره . خواستم با این مثال بگم که تو دریای بزرگ هستی تنها نیستیم .

  2. چند سال پیش مردم روستایی همگی میگفتن که در رودخانه آبادیشان هیچ ماهی وجود ندارد بجز قورباقه و سنگ و کلخ !!! امامن با تور انداخت و گشتن در کل رودخانه بزرگ ترین ماهی ها را یافتم چراکه بدور از عقل و هوش بود که رودخانه ای بزرگ و پر آب ، خالی از ماهی باشد .
    امیدوارم منظور بنده رو متوجه شده باشید دوستان .

  3. به نظرم این نظریه ها چیزیه ثابت نمیکنه وشاید هم مارو سردرگم کنه به هر حال جواب شاید مشخص نشه چون که اگر جواب منفی باشه یه عده میگن که :جهان خیلی بزرگه و ممکن خییلی دور باشن
    ما با ریاضیات و احتمال میتوانیم خیلی چیزارو پیش بینی کنیم ولی ایا همه چیز از قوانین فیزیک پیروی میکنه

  4. بنظر من حیات هوشمند که از ما خیلی پیشرفته تر باشن وجود نداره اگه هم داره ما رو پیدانکردن

  5. در ضمن هر هوشمند بودنی و قوه تعقل داشتنی دلیل نمیشه درست مثل هوشمندی و قوه تعقل ما باشه.یعنی اینکه صرفا با در نظر گرفتن هوشمندی اونهارو موجوداتی با شعوری کپیه خودمون تصور کنیم.میخوام این قضیه رو اینطوری مثال بزنم شایددر عین هوشمندیشون اصلا قوه ای به اسم توانایی برقراری ارتباط نداشته باشن.بعضی ها با شنیدن موجودات فضایی هوشمند موجوداتیو تصور میکنن که از لحلاظ شعوری انسان هستند و ظاهرشون ممکنه به هر شکلی باشه.خلاصه اگر و اما تو اینکه چرا ما موجودات هوشمندو پیدا نمیکنیم خیلی زیاده و شاید تا هزاران سال دیگه هم نتونیم پیداشون کنیم مگر اینکه بصورت شانسی…

  6. اگه از ما باهوش تر باشن که خودشونو به ما نشون نمیدن. اصلا دلیلی نداره که خودشونو به ما نشون بدن

  7. یه موضوعی که در بین همه این پاسخ ها بهش اشاره نشد ساختار اجتماعی و فکری اون موجودات هست که اساس تمدنشونو تشکیل میده.شاید اصولا موجودات منزوی هستن و دلیلی برای جستجوی حیات در قسمت های دیگه کیهان ندارند و تکنولوژی و زمانشونو صرف چیزهای مهمتر برای پیشرفت تمدنشون میکنن. ما انسان ها مثل کلونی مورچه ها یا زنبور ها روحیه ی نظام مندی نداریم و اکثرا دوست داریم آزاد باشم ما انسانها 90 درصدمون فقط گذران زندگی و تولید مثل میکنیم و 10 درصدمون تو کیهان دنبال جستجوی حقایق کلیدی و اساسی هستن.ولی تمدنی رو تصور کنین که انقدر پیشرفته باشه که 90 درصد جمعیتشون در چنین مساعلی اساسی و کلیدی سهیم هستن و مثل کلونی مورچه ها مثل یکسری سرباز فقط برای تحقق پیشرفت های تکنولوژیک اجتماعیشون تلاش میکنن و به مساعل بازتر و حاشیه ای تر فکر نمیکنن شاید اگه ما هم یک میلیارد سال پیشرفته تر بودیم دنبال چنین چیزایی نمیگشتیم و برامون فرقی نداشت کیهان چند مدل تنوع حیاتی داره شاید اگه یک میلیارد سال پیشرفته تر بودیم الان هرکدوممنون مثل یک کارمند ناسا داشتیم به حل مساعل فضایی برای نجات یا پیشرفت اجتماعمون میپرداختیم درست مثل کسایی که تو ایستگاه فضایی دارن زندگی میکنن.احتمالا برای اونها وجود تمدن ها و حیات بیگانه چیز پیش پا افتاده ای باشه و ساختار فکری و اجتماعیشون طوریه که وقتشونو برای چیزای مهم تر و کلیدی تر دارن صرف میکنن.

  8. به نظر من ، تعداد تمدن های پیشرفته و هوشمند فضایی در هر زمان در یک کهکشان حداکثر دو عدد میشود تخمین زد ولی تمدن های غیر هوشمند و سایر اشکال حیات به فراوانی در کیهان پراکنده اند و چون قوانین فیزیک در سراسر کیهان یکسان است پس از نظر پایه فیزیولوژی، مشابه حیات در سیاره زمین هستند با تفاوت های آشکار .
    یکی از دلایلی که ما هنوز موفق به کشف و ارتباط با آنها نشده ایم همانا وسعت بسیار زیاد و فواصل زیاد کیهانی می باشد بهر حال انسان هنوز موفق به کشف ابتدایی ترین اشکال حیات در فضا نشده که معمولاً ساده تر از کشف حیات هوشمند است .

  9. از راه حل های محتمل که گفته شد، من خودم شخصا به “نظریه جاسوس بازی” اعتقاد دارم
    اطراف ما هستند ولی ما اونها رو نمیبینیم یا تشخیص نمیدیم
    شاید به شکل نامرئی غیر مادی، شاید به شکل حشرات توی جنگل! یا هر شکل دیگه ای
    خیلی فانتزیه ولی فقط یه نظر شخصیه…

  10. در کهکشان راه شیری احتمالا گونه های حیات ابتدایی وجود داشته باشد و نه حیات هوشمند!تمدن های پیشرفته احتمالا در کهکشان های دیگه وجود داشته باشند ولی خب به احتمال فوق العاده زیاد(هرچند نمیخوام زیاد محافظه کار باشم!)ما انسان ها هرگز نخواهیم توانست با آنها رابطه برقرار کنیم(به دلیل فواصل هولناک فضایی و زمانی)

  11. نظریه توطئه !!! واقعاً دولت ها اینقدر قدرت دارن که بتونن همچین چیزی رو مخفی کنن؟!!!

  12. به نظرم اون راه حلی که میگه ما اولین تمدن هستیم درست و منطقی تر به نظر میاد به نظرم خیلی لحتمال داره این پاسخ نهایی باشه

  13. جالب بود. فرضیه های زیادی مطرح شد در اینفوگرافیک . باغ وحش انسانی و فرضیه اخر ب نظرم از بقیه شانس بیشتری دارند.جواب قطعی فعلا وجود نداره .ولی من دوست دارم بیگانه ها وجود داشته باشن .هیجان میدن