پرتاب تلسکوپ فضایی جیمز وب به تاخیر افتاد!

بیگ بنگ: در پی مشکلات فنی ایجاد شده برای تلسکوپ فضایی “جیمز وب” نظیر خطاهایی از جمله استفاده از چسب نامناسب برای قطعات و افزایش هزینه‌ها، ناسا پرتاب این تلسکوپ را به سال ۲۰۲۱ موکول کرد.

photo

این خطاها نتیجه کوتاهی نخستین پیمانکار این پروژه یعنی شرکت “نورثروپ گرومن” می باشد. ماه گذشته، ناسا اعلام کرد که طی آزمایش ارتعاشی انجام شده توسط نورثروپ گرومن، پیچ‌های اتصال از تلسکوپ خارج شده‌اند. اگرچه ناسا اعلام کرده که به زودی قطعات گم شده را پیدا می‌کند اما اکنون تایید شده دو پیچ اتصال که قیمتی حدود یک میلیون دلار دارند، هنوز پیدا نشده‌اند.

قرار بود تلسکوپ فضایی جیمز وب، در سال جاری به فضا پرتاب شود، اما ناسا تاریخ پرتاب را ابتدا به سال ۲۰۱۹ و سپس ۲۰۲۰ موکول کرده بود. در هر حال تاریخ جدید اعلام شده توسط ناسا، سال ۲۰۲۱ است. جیم برایدنستاین مدیر ناسا گفت: تلسکوپ جیمز وب، برای پژوهش‌های آینده که فراتر از پژوهش‌های تلسکوپ هابل هستند، حیاتی است. این تلسکوپ می‌تواند ماموریت های شگفت‌آوری انجام دهد که پیش از این، انجام دادن آنها ممکن نبود. به رغم چالش‌های پیش رو، مقامات ناسا تایید می‌کنند که جیمز وب، در ماموریت‌های خود موفق خواهد شد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب”(James Webb Space Telescope) که یک ابزار جانشین برای تلسکوپ فضایی هابل است، یک تلسکوپ فضایی بسیار پیشرفته است که در صورت موفقیت در مراحل پرتاب و استقرار به عنوان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان شناخته خواهد شد. طبق محاسبات انجام شده جیمز وب با استفاده از طول موج بلند نارنجی- قرمز نور مرئی و از طریق نور مادون‌قرمز با طول موج مشخص کیفیت بی‌نظیری را ارائه خواهد کرد.

سمیر الله‌وردی

1. Davod گفت:

این تلسکوپ میتونه قبل ۱۳.۸ میلیارد سال نوری رو رصد کنه ممکنه کل فرضیه های بیگ بنگ یا جهان های موازی رو اشکار یا رد کنه .