بیگ بنگ: کهکشان بیضوی بسیار بزرگی بنام M87 جرمی معادل شش تریلیون برابر خورشید دارد که آن را به یکی از بزرگترین کهکشان های جهان مبدل ساخته است. دانشمندان معتقدند خوشه ای ستاره ای با سرعت دو میلیون مایل بر ساعت از آن به بیرون پرتاب شده است.

این تصویر ترکیبی از قابل مشاهده، رادیو، و داده های اشعه X از کهکشان بیضی شکل غول، M87 است.
این تصویر ترکیبی رادیویی و اشعه X تلسکوپ چاندرا کهکشان بیضی غول پیکر M87 را نشان می دهد.

اخیرا یک خوشه ستاره ای که HVGC-1 نام گرفته است با سرعتی بالا از یک کهکشان به بیرون پرتاب شده است. سرنوشت این خوشۀ ستاره ای رانده شدن بین کهکشان ها برای همیشه است. این کشف نشان می دهد که هسته کهکشان M87 دو سیاهچاله بزرگ دارد و این، نتیجه یک برخورد بزرگ بین دو کهکشان و ادغام آنها به یک کهکشان غول پیکر می باشد که این سرنوشت در چند میلیارد سال آینده برای کهکشان راه شیری و آندرومدا نیز رخ خواهد داد و آنها را تبدیل به یک کهکشان بیضوی شکل خواهد کرد.

کلمه “HVGC”مخفف خوشه کروی با سرعت بالا میباشد، خوشه های کروی یادگاری از دنیای اولیه هستند. این گروه بندی ها حاوی هزاران ستاره قدیمی به شکل یک گوی در فاصله چند ده سال نوری از هم می باشند. از زمانی که ستاره شناسان خوشه HVGC-1 را کشف کردند سالها برای مطالعه فضای اطراف آن صرف کردند و با استفاده از تلسکوپ MMT در آریزونا جزئیات این خوشۀ کروی را با رنگهای مختلف از هم جدا و بررسی کردند، دانشمندان انتظار نداشتند جرمی با این سرعت بالا را بیابند، اما پس از مشاهده دقیق متوجه حضور و سرعت بالای این خوشه شدند. پیش از این نیز دانشمندان ستاره هایی را که با سرعت بالا در حال گزیز از کهکشان ما بودند را یافته بودند.

رانده شدن و پرتاب خوشۀ ستاره ای HVGC-1 با سرعت دو میلیون مایل
تصویری هنری از رانده شدن و پرتاب خوشۀ ستاره ای HVGC-1 با سرعت دو میلیون مایل بر ساعت

ستاره شناسان معتقد سرعت زیاد این خوشه مربوط به داشتن یک جفت سیاهچاله سنگین در هسته کهکشان M87 میباشد. خوشه ستاره ای نزدیک جفت سیاهچاله ها سرگردان است، اما بسیاری از ستاره ای بیرونی آن خاموش شده اند و هسته متراکم خوشه دست نخورده باقی مانده است. دو سیاهچاله مانند تیر کمان عمل کرده و خوشه کروی را با سرعت بالا به دوردست پرتاب کرده اند. خوشه HVGC-1 با سرعت بسیار بالا حرکت می کند و محکوم به فرار از M87 است، این خوشه ستاره ای در حال حاضر کهکشان را ترک کرده و به فضای بین ستاره ای وارد شده است.

منبع : dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.