1368695965

بیگ بنگ: سازمان تحقیقات فضایی هند روز سه شنبه ۱۴ آبان (۵ نوامبر) اعلام کرد که یک فضاپیما ساخت خود را برای انجام ماموریت تحقیقاتی به سوی سیاره مریخ پرتاب کرده است. این فضاپیما شهریور سال بعد به مریخ خواهد رسید و به بررسی جو سیاره سرخ و گازهای هیدروژن و متان خواهد پرداخت.

india-mars-orbiter-mission-liftoff-2

به گزارش BBC ، این فضاپیما مسافتی حدود هفتصد میلیون کیلومتر را ظرف سیصد روز آینده طی خواهد کرد و سپس در مدار سیاره مریخ قرار خواهد گرفت.به گفته رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند، این فضاپیما در ماه سپتامبر آینده به نزدیکی مریخ می‌رسد و در آن زمان، مهمترین مرحله، قرار دادن موفقیت آمیز آن در مدار این سیاره خواهد بود.

سال مریخی از سال زمینی طولانی‌تر است و مکان این سیاره در فاصله زمانی رسیدن فضاپیما به آن، تغییر می کند و تعیین محل دقیق آن مستلزم محاسبات پیچیده است. فضاپیمای هندی در حال حاضر در مدار زمین قرار گرفته و رئیس سازمان تحقیقات فضایی هند گفته است که در پایان ماه جاری، این فضاپیما به شتاب مناسب برای ترک مدار زمین خواهد رسید و سفر طولانی خود به سوی مریخ را آغاز خواهد کرد.

قرار دادن فضاپیما در مدار زمین به عنوان مرحله مقدماتی برای حرکت به سوی مریخ، باعث کاهش سوخت مورد نیاز این فضاپیما و در نتیجه، صرفه جویی مالی در اجرای این برنامه شده است. پانزده ماه پیش، و کوتاه مدتی پس از ناکامی چین در پرتاب فضاپیما به خارج از مدار زمین، نخست وزیر هند انجام طرح پرتاب فضاپیما به سوی مریخ را اعلام کرد. به همین دلیل برخی ناظران از تلاش هند برای پیشی گرفتن از چین سخن گفتند، به خصوص که چین از لحاظ اقتصادی و فن‌آوری نظامی از هند پیشترفته‌تر است.

131105170216_indian_mars_mission_persian_624

ماموریت فضاپیمای هندی، که کمابیش به اندازه یک اتومبیل کوچک است، تحقیق در مورد آثار گاز متان در جو مریخ است که وجود آن می‌تواند نشانه وجود نوعی حیات ابتدایی در این سیاره باشد. هند پیش از این هم کوشیده بود تا فضاپیماهایی را به خارج از مدار زمین پرتاب کند، اما این تلاش‌ها به جایی نرسید. هند در سال ٢٠٠٩ فضاپیمایی را به سوی کره ماه پرتاب کرد، اما ارتباط این فضاپیما به زودی با زمین قطع شد و در سال بعد، فضاپیمای دیگر هندی پس از پرتاب، منفجر شد. هزینه ساخت و پرتاب مریخ‌گرد هندی حدود ٧٣ میلیون دلار برآورد شده است در حالیکه هزینه ساخت و پرتاب فضاپیمایی که قرار است ناسا – سازمان فضایی آمریکا – اواخر ماه جاری به سوی مریخ پرتاب کند بیش از ۴۵۰ میلیون دلار بوده است.

بسیاری از مردم هند احتمالا از موفقیت طرح فضاپیما مریخ گرد احساس غرور می‌کنند، اما کسان دیگری در این کشور اجرای چنین برنامه‌هایی را برای کشوری فقیر مناسب نمی‌دانند. به گفته آنان، در حالی که بسیاری از مردم هند در شرایط سخت اقتصادی به سر می‌برند، هزینه‌ای که صرف اجرای این طرح شده می توانست به بهبود شرایط آنان کمک کند. سازمان تحقیقات فضایی هند در پاسخ به این انتقادات گفته است که اجرای طرح‌هایی مانند ساخت و پرتاب این فضاپیما، علاوه بر کمک به راهیابی هند به بازار جهانی فن‌آوری فضایی پیشرفته، هزاران شغل ایجاد می‌کند.

مرکز تحقیقات فضایی هند در بنگالور حدود شانزده هزار کارمند دارد و تحقیقات خود را در مشارکت با وزارت دفاع هند، مسئول اجرای طرح ساخت موشک‌های نظامی، به اجرا در می‌آورد. در مورد اهمیت علمی طرح پرتاب فضاپیما هندی، نظرات متفاوتی ابراز شده است. مریخ‌نورد آمریکایی که در اوت سال گذشته میلادی بر سطح این سیاره نشست اثری از گاز متان نیافت و برخی پژوهشگران گفته‌اند که این فضاپیمای هندی دستاورد متفاوتی نخواهد داشت. در مقابل، مدافعان این طرح گفته‌اند که مریخ‌نورد آمریکایی تنها منطقه محدودی را بررسی کرد و امکان دارد که فضاپیمای هندی بتواند نشانه حیات را در نقاط دیگری بیابد.

Read More : BBC , space

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.