يك فضاپيماي روباتيك كه وظيفه بررسي گرد و غبار سطح ماه و اتمسفر نازك آن را به عهده دارد، قرار است روز جمعه اين هفته از پايگاه ويرجينيا به فضا پرتاب شود.

به گزارش ايرنا از پايگاه خبري اسپيس، كاوشگر اتمسفر ماه و گرد و غبار سطح آن كه به اختصار ( LADEE) نام دارد، سفر خود را در روز جمعه ۱۵ شهريور (۶ سپتامبر) و در ساعت يازده و بيست و هفت دقيقه بعد از ظهر به وقت محلي ( سه و بيست و هفت دقيقه ۷ سپتامبر به وقت گرينويچ) آغاز خواهد كرد.

ladee-fairing-minotaur-stack
به گزارش ناسا در صورت مناسب بودن شرايط جوي، ساكنين سواحل شرقي آمريكا مي توانند لحظه پرتاب را مشاهده نمايند.(LADEE) ماموريت دارد اتمسفر ماه را براي پيدا كردن گرد و غباري كه سبب به وجود آمدن درخششي آشكار در افق ماه پيش از طلوع آفتاب است و پيش از اين توسط فضانوزان آپولو رصد شده، كاوش نمايد. دانشمندان معتقدند اين درخشش مرموز توسط گرد و غبار بالاي سطح ماه به وجود مي آيد.كاوشگر (LADEEٍ) همچنين از ابزار دقيق خود براي بررسي جو نازك ماه كه به آن محدوده خارجي جو گفته مي شود، استفاده خواهد كرد.

سارا نوبل يكي از دانشمندان اين برنامه گفت: بسياري از اقمار، سياره ها و برخي از سيارك هاي بزرگ، اين نوع جو را دارند و مي توان آن را شايع ترين نوع جو در منظومه شمسي ناميد. بنابراين بررسي اتمسفر ماه مي تواند به دانشمندان در درك بيشتر ماهيت اتمسفر بسياري از اجرام منظومه شمسي، از جمله عطارد كه نزديك ترين سياره به خورشيد است، كمك نمايد. گفتني است اين كاوشگر سي روز پس از پرتاب، به مدار نهايي خود به دور ماه خواهد رسيد و سوخت مورد نياز (LADEE) به منظور كاوش ۱۰۰ روزه برنامه ريزي شده است.

دانشمندان علوم فضايي تا كنون به اطلاعات زيادي در مورد سطح داخلي ماه دست يافته اند و اكنون با پرتاب اين كاوشگر به مدار ماه، به اطلاعاتي در مورد اتمسفر ماه كه مرموزتر و هيجان انگيز تر از سطح داخلي است، دست خواهند يافت.

Read More : http://www.space.com/22621-nasa-moon-probe-launches-friday.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.