بیگ بنگ: استیون هاوکینگ، فیزیکدان مشهور جهان نظرات خود را در باب اتفاقاتی که قبل از بیگ بنگ رخ داده است، در یک برنامه تلویزیونی که در شبکه “نشنال جئوگرافیک” پخش می‌شد، بیان کرد.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، استیون هاوکینگ، فیزیک‌دان سرشناس دنیا پیرامون اتفاقات قبل از بیگ بنگ نظرات خود را در پخش زنده شبکه “نشنال جئوگرافیک”( National Geographic) مطرح کرد. یکی از جالب‌ترین سوالات جهان این است که پیش از بیگ‌بنگ چه اتفاقاتی افتاده است؟ گویا استیون هاوکینگ برای این پرسش پاسخی دارد. “نیل دگراس تایسون” یکی دیگر از فیزیکدانان معروف از هاوکینگ خواست تا دیدگاه خود را در مورد وضعیت جهان قبل از بیگ‌بنگ بیان کند.

هاوکینگ گفت: بُعد زمان قبل از بیگ‌بنگ به شکلی که اکنون وجود دارد، نبوده است و به شکل متفاوتی وجود داشته است. وی افزود: شرایط مرزی جهان به گونه‌ای بوده است که مرزی نداشته است. به لحاظ نظری، فضا-زمان اقلیدسی، مانند سطح زمین یک سطح بسته بدون پایان است. می‌توان تصور کرد که زمان خیالی و واقعی در قطب جنوب شروع شده است، که یک نقطه صاف از فضا-زمان است که قوانین طبیعی فیزیک در آن صدق می‌کند. هیچ چیز در جنوب قطب جنوب وجود نداشته است، بنابراین هیچ چیز قبل از بیگ بنگ وجود نداشته است.

هاوکینگ در این برنامه گفت که زمان در حالت خمیده(منحنی) در فوم کوانتومی تقریبا بی‌نهایت کوچک از تکینگی قبل از بیگ بنگ وجود داشته است. زمان در طول یکی دیگر از ابعاد پیچیده شده بود و همیشه به هیچ نزدیک‌ بوده، اما تبدیل به هیچ نشده است. به طور خلاصه، با توجه به سخنان هاوکینگ، هرگز بیگ‌بنگ چیزی را از عدم تولید نکرده است. این موضوع فقط از دیدگاه انسان خیلی پیچیده به نظر می‌رسید.

هاوکینگ قبلا در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود که حوادثی که قبل از بیگ‌بنگ اتفاق افتاده هیچ عواقب قابل مشاهده‌ای ندارد، بنابراین آنها تعریف نشده‌اند، زیرا هیچ راهی برای اندازه‌گیری آن اتفاقات وجود ندارد. هاوکینگ اظهار داشت: جهان از بیگ‌بنگ به وجود آمده است، کاملا مستقل از چیزی که قبلا بوده است. حتی مقدار ماده در جهان می‌تواند متفاوت از آنچه قبل از بیگ بنگ بوده است، باشد. به عبارتی، قانون حفظ ماده، در بیگ بنگ در هم شکسته است.

نظریه بیگ بنگ یکی از دلایل و تعاریف اصلی در توصیف مبدا هستی است. به عبارت ساده، این نظریه می‌گوید که کیهان، همانطور که می‌دانیم، با یک تکینگی کوچک آغاز شده که در طول 13.8 میلیارد سال به شکل جهانی که امروز شناخته می‌شود، در آمده است. بیشتر آنچه که درباره بیگ‌بنگ درک شده، از مدل‌های ریاضی و فرمول‌ها برآمده است، زیرا ابزار فعلی پژوهشگران اجازه نمی‌دهد تا هنگام تولد جهان به عقب برگردند. با این حال، دانشمندان می‌توانند طنین گسترش را از طریق تابش زمینه کیهانی مشاهده کنند.

نظریه بیگ‌بنگ مدل کیهان‌شناسی پذیرفته‌شده جهان از کهن‌ترین دوره شناخته شده و تکامل آن در مقیاس بزرگ است. این نظریه بیان می‌کند که گیتی از یک وضعیت بسیار چگال(متراکم) نخستین آغاز شده و در گذر زمان انبساط یافته است. تصویر کامل نقطه آغازین کیهان که از 9 سال داده‌های به دست آمده از کاوشگر ناهمسان‌گرد ریزموجی ویلکینسون(Wilkinson) ساخته شده است.

این نظریه طیف گسترده‌ای از پدیده‌های مشاهده‌شده را به خوبی توضیح می‌دهد. از جمله این پدیده‌ها می‌توان به فراوانی عناصر سبک اولیه، تابش پس زمینه کیهانی، ساختار بزرگ‌مقیاس و قانون هابل اشاره نمود. اگر در زمان به عقب برگردیم، به نقطه‌ای در گذشته می‌رسیم که در آن قوانین فیزیکی شناخته‌شده کارایی خود را از دست می‌دهند و نقطه تکینگی نام دارد. این نقطه، نقطه پیدایش گیتی است و براساس اندازه‌گیری‌های جدید، این لحظه تقریبا 13.8 میلیارد سال پیش رخ داده است و از این رو سن کیهان 13.8 میلیارد سال تخمین زده می‌شود.

نمایی از تابش پس زمینه کیهانی- مربوط به 380 هزار سال پس از بیگ بنگ

پس از انبساط اولیه کیهان به اندازه کافی سرد شد که امکان پیدایش ذرات زیراتمی و بعدها اتم‌های ساده پدید آید. به هم پیوستن ابرهای غول‌پیکر از عناصر اولیه بر اثر نیروی گرانش، باعث پیدایش ستارگان و کهکشان‌ها شد. از زمانی که “ژرژ لومتر”، کشیش و اخترشناس بلژیکی، برای نخستین بار در سال 1927 متوجه شد که انبساط جهان را می‌توان در زمان رو به عقب دنبال نمود تا به نقطه اولیه رسید، تاکنون دانشمندان متعددی بر پایه ایده انبساط جهان نظریه‌پردازی کرده‌اند. اگرچه در ابتدا جامعه علمی به دو دسته طرفداران نظریه بیگ‌بنگ و نظریه حالت پایدار تقسیم می‌شد، اما شواهد تجربی کشف‌شده در گذر زمان، درستی نظریه بیگ‌بنگ را تایید کردند.

در سال 1929، “ادوین هابل” با بررسی پدیده انتقال به سرخ در کهکشان‌ها به این نتیجه دست یافت که کهکشان‌ها در حال دور شدن از یکدیگر هستند. این کشف مهمی بود که با فرضیه جهان در حال انبساط سازگار بود. در سال 1964 تابش زمینه کیهانی کشف شد، که مدرکی کلیدی در تایید مدل بیگ‌بنگ محسوب می‌شد، زیرا این نظریه وجود تابش پس‌زمینه در سراسر جهان را پیش از کشف آن پیش‌بینی کرده بود. به تازگی بررسی انتقال به سرخ در ابرنواخترها نشان داد که سرعت انبساط گیتی نیز در حال افزایش است. دلیل افرایش سرعت انبساط کیهان، وجود انرژی تاریک است. با استفاده از قوانین فیزیکی شناخته‌شده می‌توان جزئیات ویژگی‌های جهان را در گذشته تا حالت نخستین چگالی و دمای بسیار بالا محاسبه نمود.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: techtimes.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. آیا فضا زمان بنیادی ترین عناصر هستی هستند یا مثل بعضی از مدلهای ریاضی کوانتوم مکانیک که میگه زمان و فضا از یه چیز بنیادی تر به وجود آمده اندو در حقیقت فضا و زمان یک ترفند فرگشتی از یک ماکرو سیستم هوشمند(انسان) برای بقا در یک سیستم هولناک از اعوجاج(کیهان) است؟!بعضی از معادلات در بعضی از مدلهای به شدت انتزاعی فیزیک مدرن حتی فضا و زمان را درخود ندارند!اینکه قبل از بیگ بنگ برای بعد از بیگ بنگ تعریف نشده است یه نکته بسیار مهمیست.قبل از بیگ بنگ هرچه بوده(حتی همان هیچم)نمیتواند با عناصر مکان و زمان تبیین و تعریف بشود.و در حقیقت برای ما به عنوان جزیی از مکان و زمان(تصنعی؟)مفهومی ندارد و بیمعنیست.