بیگ بنگ: در سال 1997، گروهی متشکل از دانشمندان و کیهان شناسان برای تاسیس مرکز ابر کامیپوتر کاسموس(CASMOS) در دانشگاه کمبریج گرد هم آمدند. زیر نظر فیزیکدان معروف استیون هاوکینگ این مجموعه و این ابرکامپیوتر برای تحقیق در زمینه های کیهان شناسی، اختر فیزیک و فیزیک ذرات به هدف رمزگشایی از بزرگ ترین اسرار جهان، شروع بکار کردند.

پروفسور استیون هاوکینگ
پروفسور استیون هاوکینگ

به گزارش بیگ بنگ، چندی پیش، در آنچه که به عنوان “ادای احترام به استیون هاوکینگ ” گفته شد، مرکز کاسموس از شروع یکی از بزرگترین آزمایشات در زمینه نقشه برداری کیهانی خبر داد. اساسا، آنها در صدد تهیه ی کامل ترین نقشه سه بعدی از جهان نخستین تا به امروز، طرح کامل میلیون ها ساختار کیهانی شامل کهکشان ها، سیاهچاله ها و ابرنواخترها، هستند. تهیه این نقشه با بکارگیری از امکانات ابرکامپیوتر مستقر در دپارتمان ریاضیات کاربردی و فیزیک نظری دانشگاه کمبریج صورت می گیرد. در حال حاضر این ابر کامپیوتر بزرگترین حافظه مشترک¹ در اروپاست، که دارای 1856 هسته پردازنده Xeon E5 اینتل،31 پردازنده MIC اینتل و 14.5 ترابایت حافظه مشترک، است.

تصویر 3 بعدی هم براساس اطلاعات دو بررسی قبلی، اطلاعات حاصل از ماهواره پلانک و پروژه نقشه برداری انرژی تاریک(DES)²، تهیه می شود. پیش از این، تیم کاسموس از اطلاعات تصاویر  تابش  پس زمینه کیهانی، تابش حاصل از بیگ بنگ، که در سال 2013 منتشر شد استفاده کردند. تصاویر قدیمی ترین نور در کیهان به فیزیکدانان این امکان را داد تا تخمین های خود پیرامون سن جهان ( 13.82 میلیارد سال) را تصحیح کنند و بتوانند سرعت نرخ انبساط کیهان را بدست آورند.

تصویری از ابر کامیپوتر کاسموس
تصویری از ابر کامیپوتر کاسموس

این داده ها با اطلاعات حاصل از پروژه نقشه برداری انرژی تاریک که انبساط کیهان را در 10 میلیارد سال اخیر نشان میدهد، تلفیق می شود. با استفاده از همه اینها، تیم کاسموس توزیع اولیه ماده در جهان را با گسترش های بعدی آن مقایسه کنند تا ببیند چگونه میتوان این دو را به هم مرتبط ساخت. در حالی که شبیه سازی های کیهانی در گذشته  به تکامل و ساختارهای بزرگ مقیاس در جهان توجه داشته است که از این شبیه سازی ها می توان به پروژه تکامل و اجتماع کهکشان ها و محیط خود- اگل(EAGLE) و پروژه نقشه برداری که توسط موسسه فیزیک و ریاضیات جهان در دانشگاه توکیو انجام پذیرفت، اشاره کرد، این اولین بار است که دانشمندان به مقایسه اطلاعات جهان اولیه تا تکامل کنونی اش می پردازند.

این پروژه همچنین در انتظار دریافت اطلاعات بیشتر از کاوشگر اقلیدوس سازمان فضایی اروپاست که راه اندازی آن برای سال 2020 برنامه ریزی شده است. این کاوشگر در این ماموریت شکل و انتقال به سرخ کهکشان ها با نگاه به 10 میلیارد سال گذشته اندازگیری خواهد کرد که این نتایج به دانشمندان در درک هندسه “جهان تاریک ” کمک می کند( به این معنا که چگونگی تاثیر ماده تاریک و انرژی تاریک را بر کهکشان ها درک میکنیم) از برنامه نقشه 3 بعدی مرکز کاسموس در کنفرانس علمی استارموس(starmus) که در تاریخ 2 تا 27 جولای 2016 در تنریف اسپانیا برگزار میشود، پرده برداری خواهد شد.

تصویری هنری از کاوشگر اقلیدوس سازمان فضایی اروپا که در سال 2020 راه اندازی می شود.
تصویری هنری از کاوشگر اقلیدوس سازمان فضایی اروپا که در سال 2020 راه اندازی می شود.

نام این پروژه “فراتر از افق – ادای احترام به استیون هاوکینگ ” انتخاب شد، علاوه بر اینکه او کسی بود که تیم کاسموس را گرد هم آورد، به خاطر تعهد طولانی هاوکینگ به فیزیک و کیهان شناسی این عنوان برای پروژه انتخاب شد. پروفسور شلارد در یک مصاحبه مطبوعاتی با خبرگزاری کمبریج گفت ” هاوکینگ نظریه پرداز بزرگی هست ولی او همیشه می خواهد که نظریه های خود را در مقابل مشاهدات آزمایش کند ” او همچنین گفت:« نقشه 3 بعدی از جهان با موقعیت میلیون ها کهکشان به زودی به وجود خواهد آمد.»

همچنین هاوکینگ، اولین مدال استیون هاوکینگ را برای انتشار علم اهدا می کند، جایزه ای که توسط هاوکینگ پایگذاری شد و به کسی که کمک به ترویج علم از طریق رسانه مانند سینما، موزیک، مقاله و هنر کرده باشد، تعلق می گیرد. از سایر سخنرانان که در این رخداد حضور دارند، می توان به کریس هدفیلد، نیل دگراس تایسون، مارتین ریس، اشاره کرد. طبیعتا امید است با ایجاد این نقشه 3 بعدی کیهانی، تئوری های حاضر در کیهان شناسی که شامل سن کنونی جهان و  مدل استاندارد کیهان شناسی هستند، تائید گردد. یکی از این مدل ها لامبدا – سی دی ام³ است که به عقیده استیون هاوکینگ این نظریه می تواند ما را یک قدم به تئوری همه چیز نزدیک کند.

پی نوشت:

1- حافظه مشترک: حافظه مشترک یا حافظه اشتراکی حافظه‌ای است که می‌تواند به طور هم‌زمان توسط چندین برنامه مورد دستیابی قرار گیرد. این کار به منظور برقراری ارتباط بین برنامه‌ها و همچنین پرهیز از قرار دادن کپی‌های زائد اطلاعات در حافظه انجام می‌شود.

2- پروژه نقشه برداری انرژی تاریک(DES): یک نقشه برداری نوری/نزدیک به فروسرخ که هدف آن بررسی پویایی انبساط جهان و رشد ساختار های مقیاس بزرگ بوده است . این اطلاعات حاصل همکاری موسسات و دانشگاه های آمریکا، برزیل، اسپانیا، آلمان، انگلیس و سوئیس بوده است.

3- تئوری لامبدا سی دی ام (Lambda Cold Dark Matter): یا ماده تاریک سرد لامبدا، حاصل پارامتری‌سازی مدل بیگ بنگ در کیهان‌شناسی فیزیکی است. در این مدل جهان شامل یک ثابت کیهانی (Λ ) – که وجود آن به انرژی تاریک نسبت داده می‌شود – و همچنین ماده تاریک سرد (CDM) است. اغلب از این مدل با نام مدل استاندارد کیهان شناسی بیگ بنگ یاد می شود زیرا ساده ترین مدلی است که توضیح خوبی برای ویژگی‌های کیهان ارائه می‌دهد.

ترجمه: امیر علی حریری/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: universetoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.