بیگ بنگ: آیا می دانستید که برخی از کهکشان ها نسبت به سایر کهکشان ها در فضا روشن تر هستند؟ در واقع کهکشان راه شیری، خانه ی مارپیچی شکل ما در کیهان، نسبت به برخی از کهکشان های دیگر تاریک است. در این پست محققان توضیح می دهند که چرا برخی از کهکشان ها از دیگر کهکشان ها درخشان تر هستند.

فعال ترین کهکشان ستاره ساز در جهان دور با نام کهکشان"Baby Boom"، طبق گفته ناسابسیار شبیه به کهکشانی است که در اینجا نشان داده شده که Zw II 96 نام دارد. این کهکشان در سال حدود 4000 ستاره ی جدید تولید می کند.
فعال ترین کهکشان ستاره ساز در جهان دور با نام کهکشان”Baby Boom”، طبق گفته ناسابسیار شبیه به کهکشانی است که در اینجا نشان داده شده که Zw II 96 نام دارد. این کهکشان در سال حدود 4000 ستاره ی جدید تولید می کند.

به گزارش بیگ بنگ، تا همین اواخر چیز زیادی در مورد درخشان ترین کهکشانها در کیهان نمی دانستیم. به لطف تلسکوپ های زیرمیلیمتری و رشته نسبتا جدید نجوم زیرمیلیمتری، اکنون می توانیم اجرامی که قبلا غیر قابل دیدن بود- به ویژه اجرام در طول موج های غیر مرئی بین 0.03 میلی متر و 0.1 میلی متر- را ببینیم. نجوم زیرمیلیمتری، کهکشان هایی که submm ها یا SMG ها نامیده می شود را آشکار ساخته است. به نظر می رسد که SMGها درخشان ترین کهکشان ها در جهان هستند.

در حالی که دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که این رده کهکشان نورانی و بزرگ هستند، اما هنوز رازهایی در مورد نحوه ی عملکرد و دلیل درخشش زیاد آنها وجود دارد. تحقیقات جدیدی که در کالج هاورفورد صورت گرفت و در مجله “نیچر” منتشر شد، در مورد چگونگی عملکرد این کهکشان ها و اینکه چگونه قادر به تولید نور بسیار هستند توضیح می دهد. “دسیکا نارایانان” متخصص اختر فیزیک محاسباتی، تیمی را هدایت می کرد که با استفاده از تکنولوژی ابر کامپیوتری مدل جدیدی از SMGها را ایجاد کردند. این کامپیوتر با بازسازی بخشی از جهان اولیه سبب شد تا دانشمندان ببینند که چگونه این نوع کهکشان ها تشکیل شدند، رشد کرده و بزرگ شدند.

pia19339-16مجله “پاپیولار مکانیکس”راه های عملکرد این کهکشان را شرح می دهد و آنها را “اجاقهای انتقال گرما” مینامد. آنها انرژی را از مرگ ستاره ها برای تولید ستاره های جدید بازیافت می کنند. دانشمندان مشاهده کرده بودند که کهکشان های SMG گاز را مانند کهکشان های دیگر پخش نمی کنند. مدل ِ “نارایانان” نشان می دهد که گازی که به بیرون پخش می شود در واقع دوباره به کهکشان باز می گردد. با توجه به بزرگی کهکشان، جاذبه علت احیای گاز و ماندن آن است. در واقع این کهکشان ها، خود کفا هستند. بدلیل جرم بزرگشان، گازهای نزدیک خود را می گیرند و در کوتاه مدت، گاز کار زیادی انجام می دهند که دلیل ِ شدت درخشش این کهکشان ها همین می باشد.

قبل از ارائه ی این مدل جدید، دانشمندان فرض کرده بودند که این کهکشان های درخشان محصول ادغام کهکشان های مختلف بودند. این مدل جدید توضیح بهتری در مورد روند خود کفایی بازیافت گاز در کهکشان دارد. نکته جالب دیگر در مورد کهکشان های زیرمیلیمتری این است که آنها ستاره ها را در فرکانس های بسیار بزرگتری نسبت به کهکشان های دیگر شکل می دهند، آنها هر ساله حدود 1000 ستاره جدید تولید می کنند. در مقایسه، ناسا گزارش می دهد که کهکشان راه شیری تقریبا در سال هفت ستاره جدید تولید می کند. این ممکن است به این خاطر باشد که SMGها از نظر انرژی بهره ی بالایی دارند. همچنین تصور می شود که کهکشان های زیرمیلیمتری بسیار قدیمی هستند و زمانیکه جهان جوان بوده تشکیل شده اند. قطعا با مطالعه بیشتر این نوع کهکشان درخشان، کارکرد کیهان ما و اجرامش بیشتر آشکار می شود.

ترجمه: سپیده محمدزاده / سایت علمی بیگ بنگ