بیگ بنگ: اخترشناسان برای اولین‌بار موفق به رصد ستاره‌ای شده‌اند که با سرعتی باورنکردنی به دور خود در چرخش است و نوری پلاریزه شده از خود ساطع می‌کند.

به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، 50 سال پيش اين پديده براي اولين‌بار پيش‌بيني شد اما تا به امروز رصد اين ستاره با استفاده از تجهيزات كنوني براي اخترشناسان امكان‌پذير نبوده‌است. اكنون محققان در نهايت سرعت باورنكردني چرخش ستاره آلفا شیر(Regulus)، يكي از درخشان‌ترين ستاره‌هاي آسمان شب را تاييد كرده‌اند. امواح نوري معمولا در هر جهتي كه بخواهند حركت مي‌كنند، و با اجسام برخورد كرده و در هر جهتي بازتابانده مي‌شوند، اما اين امواج مي‌توانند قطبي يا پولاريزه شده و تنها در جهتي خاص حركت كنند.

در سال 1968 دو اخترشناس به نام‌هاي جي پاتريك هارينگتون و جورج كالينز پيش‌بيني كردند كه ستاره‌اي با سرعت چرخش شديد مي‌تواند نور قطبيده شده بتاباند زيرا چرخش آن به اندازه‌اي جنون‌آميز است كه شكل ستاره را به سطحي صاف تبديل مي‌كند. اين دو براساس محاسبات سال 1946 فيزيكدان برنده نوبل، سوبراهمانيان چاندراسكار كه براي اولين بار اعلام كرد برخي ستارگان نور قطبيده شده ساطع مي‌كنند، نظريه خود را ارائه دادند.

اكنون گروهي از محققان بين‌المللي از استراليا، آمريكا و بريتانيا موفق شده‌اند آنچه 50 سال پيش‌بيني شده‌ بود را به كمك پلاريمتر به شدت حساس و پيشرفته‌اي، ابزار رديابي نور قطبیده شده، كه توسط مهندسان دانشگاه نيوساوث‌ولز ساخته شده‌است، به چشم ببينند. اين ابزار كه حساس‌ترين پلاريمتر نجومي جهان است، به سوي ستاره آلفای شیر در فاصله 79 سال نوري از زمين نشانه گرفته شد.

اين ستاره در صورت فلكي شير واقع شده و بيست و دومين ستاره درخشان در آسمان شب است. به واسطه رصد نور قطبيده شده براي اولين‌بار در جهان،‌ محققان دريافتند این ستاره با سرعت ديوانه‌وار 320 كيلومتر بر ثانيه به دور خود مي‌چرخد. اين سرعت به اندازه‌اي بالاست كه ستاره در آستانه متلاشي شدن قرار دارد. محاسبات جديد نه تنها براي درك بهتر ساختار اين ستاره اهميت دارد، بلكه شيوه‌هايي جديد براي كشف اسرار تعدادي از بزرگترين و داغ‌ترين ستاره‌هاي جهان را در اختيار دانشمندان قرار مي‌دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Nature Astronomy منتشر شده است.