بیگ بنگ: کشف هفت سیاره فراخورشيدى زمین مانند پیرامون ستاره ای نزدیک موسوم به تراپیست1 (TRAPPIST-1) واقعاً خبر هیجان انگیزی است. اما آیا امکان سفر به این جهان های فرازمینی مشابه زمین وجود دارد؟

خصوصیات 7 سیاره فراخورشيدى در قیاس با سیاره های سنگی منظومه شمسی ما

به گزارش بیگ بنگ، ستاره تراپیست-1 با فاصله ای معادل 39 سال نوری یا 369 تریلیون کیلومتر از زمین واقع شده است. یعنی در صورت حرکت با سرعت نور، رسیدن به آنجا 39 سال طول می کشد. اما در حال حاضر هیچ فضاپیمایى قادر به حرکت با این سرعت نمی باشد. با علم به این مسئله، سازمان های فضایی کاوشگرها و فضاپیماهایی را به فضای بیرونی فرستاده اند.

لذا رسیدن به ستاره تراپیست-1 با فناوری امروزی چقدر به طول می انجامد؟ با دانستن سرعت یک فضاپیما، محاسبه مقدار زمانی که برای سفر به تراپیست-1 لازم است، کار ساده ای می باشد. از آنجا که سرعت برابر است با فاصله تقسیم بر زمان، لذا کل زمان سفر باید فاصله تا تراپیست-1 تقسیم بر سرعت فضاپیما باشد.

فضاپیمای افق های نو

کاوشگر “افق های نو” که عنوان سریع ترین فضاپیمای پرتاب شده را به یدک می کشد، در سال 2015 میلادی از سیاره پلوتو نیز گذر کرد و هم اکنون با سرعت 14.31 کیلومتر بر ثانیه در حال سفر به خارج از منظومه شمسی است. با این سرعت، در حدود 817 هزار سال برای رسیدن به تراپیست-1 لازم است.

فضاپیمای جونو

فضاپیمای جونو متعلق به ناسا در طول سفرش به غول گازی(مشتری) در سال 2016، حتی سریع تر از “افق های نو” فضا را در می نوردید. جونو با کمک جاذبه مشتری به سرعت قابل توجه 265 هزار کیلومتر بر ساعت دست یافت که آن را به سریع ترین وسیله ساخت بشر تبدیل می کند( اگرچه سرعت اولیه فضاپیمای افق های نو پس از پرتاب بیشتر از جونو بود.) حتی اگر کاوشگر جونو با همان سرعت، بصورت بی وقفه حرکت می کرد(بدون نیاز به افزایش سرعت در نیمه راه)، 159 هزار سال طول می کشید تا به تراپیست-1 برسد.

فضاپیمای ويجر 1

کاوشگر ويجر 1 بعنوان دورترین فضاپیمای زمین، در سال 2012 منظومه شمسی را ترک کرده و به فضای میان ستاره ای وارد شد. بنا به گزارش ناسا، ويجر 1 هم اکنون با سرعت 61476 کیلومتر بر ساعت در حال دور شدن است. این فضاپیما به 685 هزار سال زمان برای رسیدن به تراپیست-1 احتیاج دارد. اما ويجر 1 به این زودی یا شاید هرگز به آنجا نرسد. در عوض، این فضاپیما فتح ستاره ی دیگری به نام AC+79 3888 را در دستور کارش قرار می دهد که در فاصله 17.6 سال نوری از زمین واقع شده است. این مسیر را در طی چهل هزار سال خواهد پیمود.

شاتل فضایی

شاتل فضایی ناسا با سرعت حداکثر 28160 کیلومتر بر ساعت به دور زمین می چرخید. هر فضاپیمايى که با این سرعت حرکت کند، به 1.5 میلیون سال برای رسیدن به تراپیست-1 نیاز خواهد داشت. به همین دلیل، بکارگیری شاتل فضایی برای انجام عملیات انسانی به مقصد منظومه شمسی تراپیست-1، شیوه حمل و نقل کاربردی و مناسبی نیست.

کاوشگر پروژه استارشات

فضاپیمای فوق سریعی که بتواند تراپیست-1 را در مدت زمان کوتاه تری در نوردد، یک عملیات میان ستاره ای میباشد که استیون هاوکينگ رویای آن را در سر می پروراند. کاوشگر لیزر بنیان کوچک هاوکينگ می تواند به لحاظ نظری با سرعت 216 میلیون کیلومتر بر ساعت حرکت نماید که حدوداً چهار هزار برابر سريع تر از فضاپیمای افق های نو میباشد. هر فضاپیمایى با این سرعت می تواند در کمتر از دویست سال به تراپیست-1برسد. اما هنوز بر این مفهوم جامه عمل نپوشانده ایم!

با فناوری های موجود امروزی، هیج فرد زنده ای نمی تواند در طول عمر خود به تراپیست-1 برسد. مسئولان سازمان فضایی ناسا به هنگام گفتگو در خصوص کشف جدید در یک کنفرانس خبری تاکید کردند که احتمالاً 800 هزار سال زمان برای رسیدن به منظومه تراپیست-1 لازم است. پس حالا حالاها فکر برنامه های فراغتی میان ستاره ای را از سرتان بیرون کنید!

ترجمه: منصور نقی لو/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: space.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

12 دیدگاه

  1. با توجه به عمر چند ملیارد ساله جهان این اعداد اصلا عددی نیستند . ولی نکته قابل توجه برای من این است که لااقل از یک ملیون سال پیش تا کنون هیچ سفینه ای از فضا بطرف ما فرستاده نشده است !! یعنی لااقل تا یک ملیون سال دیگر در جهان موجودی به هوش و دانش امروز ما بوجود نخواهد آمد !! اگر بوجود آمده بود حتما ما نشانه ای از آنرا کشف میکردیم .‌‌‌‌‌‌شاید نوعی از حیات ابتدایی در فاصله یک میلیون سال نوری ما باشد که هنوز چرخ را اختراع نکرده و اگر امروز اختراع کند در طی ۶۰ هزار سال آینده قادر به ارتباط با ما میباشد . پس اولین نشانه های حیات تا ۶۰ هزار سال دیگر برای ما وجود نخواهد داشت .

  2. به نظر من در آینده راه های زیادی برای دور زدن سرعت نور و سریع رفتن به سیارات دیگه میتونه وجود داشته باشه ! راه دوم بدون استفاده از پرتال و تکنولوژی های گران و دیر دست یافتنی میتونه فرستادن انسان به صورت مجازی باشه مثال : هدست واقعیت مجازی اچ تی سی وایو رو در نظر بگیرید که انسان رو در محیطی مجازی غرق میکند حال اگر در آینده نسخه مجازی انسان رو بتونن به سیاره سکونت پذیر ، داغ یا سرد از طریق رباطی که بر روی آن سیاره است ارسال کنند انسان میتواند بدون رفتن و در خانه خود سیاره را بپیماید و حتی خاک و هوای آن سیاره کاووش و بررسی نماید و خود را بر روی سیاره حس کند . تکنولوژی های لمس سه بعدی ، پرینتر سه بعدی کینکت و هدست واقعیت مجازی در آینده ای بسیار نزدیک به اندازه ای ارتقاع می یابند که میتوانید در خانه خودتمام سیارات منظومه شمسی را بطوری واقعی اما مجازی کاووش و لمس کنید .

  3. با درود
    این فضاپیما فتح ستاره ی دیگری به نام AC+79 3888 را در دستور کارش قرار می دهد که در فاصله ۱۷٫۶ سال نوری از زمین واقع شده است. این مسیر را در طی چهل هزار سال خواهد پیمود.
    این دیگه آخر خنده است! 40 هزار سال نوری به فرض برسه اونجا، بخواد یه چیزی مخابره کنه به زمین 17/6 سال طول میکشه تا به زمین برسه!
    به نظر من ما محدود شدیم اگر هم بخواهیم نمیتونیم بجای برسیم و حسرتش رو میخوریم، مگر اینکه عملی جدید کشف بشه یا چیزی مثل کرم چاله استفاده بشه

  4. بهترین راه ممکن و سریع ساخت پرتال میباشد . مثلا اگر بر روی ویجر 1 پرتالی درب مانند ساخته میشد در همین زمان حال با ورود به ورودی پرتال اصلی در زمین که به ویجر با روشی کوانتومی اتصال داشتند میتوانستیم در چند لحضه وارد پرتال ویجر 1 شویم .
    تخیلی اما شاید زمانی در آینده شدنی .

      1. سلام . پرتال مطمن در آینده ساخته خواهد شد و چیزی شبیه کرمچاله هاست که میتواند دو نقطه بسیار دور از فضا را در کسری از ثانیه به هم وصل کند . یعنی اگر از یک طرف آن وارد شویم و طرف دیگر آن را در سیاره ای مصلا آلفا قنطورس با فاصله 4 سال نوری باشد میتوانیم در چند لحظه به آن وارد شویم . (مثال : شما هم اکنون میتوانید صدا و تصویرتان را از طریق امواج و یک گوشی چند گرمی به هرجای کره زمین در کسری از ثانیه بفرستید ) پرتال هم با روشی نوین و در آینده میتواند انسان و اشیاء را در هر ثانیه به هرجایی انتقال دهد . که با نویدهای پیشرفته چندین دهه اخیر در چندین دهه آینده ساخته خواهد شد . و مسافر زمان میتواند در چند ثانیه از زمین به سیاره قابل سکونتی در هر جای هستی سفر کند . به مغزی که زمین را به پرورش داد و اکتشافات و اختراعات کرد هیچ وقت شک نکنید مخصوصا به نوادگان آینده بشر .

        1. آیا تجهیزی هست که بتونه در برابر این سرعت مقاومت کنه و نابود نشه تو بررسی سیاه چاله من خوندم که حتی به افق رویدادش نزدیک بشی پودر میشی چه برسه واردش بشی

  5. انسان طی یک دوره صدساله از اسب سواری و الاغ سواری به فضا رفت . با توجه به شتاب روزافزون توسعه علم میتوان متصور بود که رشد نمایی علم شاید باعت شود طی هزارسال آینده بالاخره به فناوری تسخیر فضا دست یابیم که برای نوع بشر زمان مناسبی است