کریس هدفیلد، فرمانده فعلی ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) در جدیدترین ویدئوی ارسالی به زمین، چالش فضانوردان در چلاندن یک پارچه خیس در شرایط بی وزنی را به تصویر کشیده است.

اگر یک حوله‌ی خیس که در فضا شناور است را بچلانید چه اتفاقی خواهد افتاد؟ آب نباید به سوی کف فضاپیما سقوط کند زیرا هنگامی که در حال گردش به دور زمین باشیم٬ اشیا سقوط نمی‌کنند بلکه در فضا شناور می‌شوند. اما آیا در حین چلاندن حوله آب از آن جدا می‌شود و به سوی دیگر می‌رود یا اتفاقی دیگر رخ خواهد داد؟ پاسخ این پرسش ممکن است شما را غافل‌گیر کند.
برای این‌که پاسخ این پرسش را بفهمید و ببینید که بودن در مدار زمین چقدر عجیب است٬ فرمانده‌ی مأموریت ۳۵ ایستگاه فضایی کریس هدفیلد٬ برای‌ شما آزمایشی تدارک دیده است.

این آزمایش٬ هفته‌ی گذشته تحت گرانش ناچیز ایستگاه فضایی بین‌المللی انجام شد که به دور زمین در حال گردش است. همان گونه که در این ویدئو می بینید، گرچه چند قطره از حوله بیرون می زند و در محیط شناور می شود، بیشتر آبی که درون حوله است به هم پیوسته می ماند و گونه ای پوسته ی استوانه ای عجیب درون و پیرامون حوله پدید می آورد. پدیده‌ي کشش سطحی آب برای مردم زمین بسیار آشناست. برای مثال از این پدیده می توان آبشارهای هنرمندانه ای درست کرد و نیز از آن معمول تر، از قطره های باران می تواند نام برد.

منبع: http://apod.nasa.gov/apod/ap130424.html

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام
    مشکلی در پخش ویدیو هست، نمایش داده نمی شود😊
    بابت مطالبی که در سایت میگذارین بسیار سپاس گزار هستم💕🍀