از ویجر ۱ و ۲ چه خبر

signs_changing_fast
فضاپیمای ویجر۱ ناسا وارد منطقه ای جدید و دور از منظومه ی شمسی شده است و دانشمندان حدس میزنند که این آخرین منطقه ای باشد که ویجر ۱ قبل از ورود به فضای بین ستاره ای واردش می شود. دانشمندان اعلام کرده اند که این یک بزرگراه مغناطیسی برای ذرات باردار است ؛ چرا که خطوط میدان مغناطیسی خورشید ما با خطوط میدان مغناطیسی فضای بین ستاره ای ارتباط دارد. فضاپیمای ویجر ۱ پس از ۳۵ سال سفر در منظومه شمسی به فاصله ی بیش از ۱۸ میلیارد کیلومتری از خورشید رسیده و هم اکنون در آستانه ورود به فضای میان ستاره ای است. هم اکنون ویجر به منطقه ای از منظومه شمسی رسیده که سرعت بادهای خورشیدی به صفر رسیده است.

اطلاعاتی از ویجر ۱ که دقایقی پیش از سایت ناسا برداشته شده است:

فاصله از زمین
۱۸,۴۸۶,۳۴۲,۶۱۱ KM
۱۲۳٫۵۷۳۵۶۷۷۶ AU

فاصله از خورشید
۱۸,۴۷۳,۹۹۰,۴۰۴ KM
۱۲۳٫۴۹۰۹۹۸۳۵ AU

زمان رفت و برگشت نور از خورشید
۳۴:۱۵:۲۷
hh:mm:ss

مهندسین ناسا فضاپیمای ویجر ۲ را در حالتی قرار داده اند که متیواند هر از چند گاهی خبری از سلامتی و وضعیت اش به زمین مخابره کند، در حالیکه احتمال میرود که در شیوه دریافت اطلاعات از ویجر۲ تغییراتی هم دیده شود. مهندسین ناسا با استفاده از دستاوردهای نظریه اطلاعات توانستند مشکلی که در حافظه فضاپیمای ویجر ۲ بود را تشخیص داده و بر طرف کنند. در زمان انجام این کار در سال ۲۰۱۰ ویجر ۱۴ میلیارد کیلومتر از زمین فاصله داشت. و اکنون در فاصله ۱۵ میلیارد کیلومتری از زمین قرار دارد. آخرین تغییر و ارتباط اطلاعات از ویجر۲ نشان می دهد که این فضاپیما هم اکنون بسمت مرزهای بیرونی منظومه شمسی در حرکت است.

اطلاعاتی از ویجر ۲ که دقایقی پیش از سایت ناسا برداشته شده است:

فاصله از زمین
۱۵,۱۹۰,۸۴۰,۰۳۲ KM