بیگ بنگ: دانشمندان بر اين عقيده‌اند که سيارک‌ها مواد و اجرامی هستند که از تشکيل اوليه‌ منظومه‌ شمسي باقي مانده‌اند و برخي بر اين باورند كه آنها بقايايي از تخريب يک سياره هستند.

717846main_pia16610_fullده‌ها هزار سيارک وجود دارند که به دور خورشيد در چرخشند. بيشتر آنها در کمربند سيارکي بين مدار‌هاي چرخشي مريخ و مشتري متمرکز شده‌اند. اما برخي از اين سيارک‌ها که بيرون از اين مدار حركت مي‌کنند، گاهي در فاصله‌اي نزديک به زمين شناورند. شايد شما از احتمال برخورد اين سيارک‌ها با زمين در آينده چيزي شنيده‌ايد، براي مثال در فيلم های علمی- تخیلی همانند آرماگدون به اين موضوع اشاره شده است.

بيشتر سيارک‌ها به سه نوع اصلي طبقه‌بندي مي‌شوند:

نوع سي: بيش از 75 درصد از سيارک‌هاي شناخته شده در اين گروه قرار دارند. مواد تشکيل‌دهنده‌ سيارک‌هاي نوع سي به جز هيدروژن، هليم و مايعات فرار، شبيه به همان مواد تشکيل‌دهنده‌ خورشيد هستند.

نوع اِس: حدوداً 17 درصد از سيارک‌ها از اين نوع هستند. اين سيارک‌ها شامل رسوبات نيکِل، آهن و منيزيم هستند.

نوع اِم: تعداد اندکي از سيارک‌ها در اين گروه قرار دارند که حاوي نيکِل و آهن هستند.

تعدادی از سیارک هایی که توسط سفینه های فضایی بشر مورد بررسی قرار گرفتند.
تعدادی از سیارک هایی که توسط سفینه های فضایی بشر مورد بررسی قرار گرفتند.

دانشمندان حتي بدون استفاده از يک ماموريت انساني براي مطالعه‌ کامل يک سيارک، درباره‌ مواد تشکيل‌ دهنده‌ سيارک‌ها اطلاعات بسياري دارند. اخترشناسان از «طيف‌ سنجي تلسکوپي» براي بررسي نور بازتابيده از سطح سيارک (به منظور يافتن آنچه در سيارک وجود دارد) استفاده مي‌کنند. دانشمندان گمان مي‌کنند علاوه بر آهن، نيکل و منيزيم در برخي از سيارک‌ها عناصري چون آب، اکسيژن، طلا و پلاتين نيز وجود دارند.

در اين ميان آب بيشتر از ساير عناصر توجه کاشفان را به خود جلب کرده است زيرا مي‌تواند به زنده نگاه داشتن يک شهرک فضايي کمک کند. به راستي بدون آب براي پيشبرد اکتشافات انساني در فضا راهي وجود ندارد. همچنين مي‌توان آب را با تجزيه به دو عنصر هيدروژن و اکسيژن به عنوان سوختِ پيشران موشكي، به كار گرفت.

Archimedes conceptکاني‌هاي فلزي موجود در سيارک‌ها را مي‌توان استخراج کرد و از آن در ساختن فضاپيما و ساير سازه‌هاي يک شهرک فضايي استفاده کرد. همچنين ممکن است شرکت‌هايي که به اکتشافات فضايي با هدف ماجراجويي يا علم علاقمند نيستند به مواد با ارزشي كه طي يک عمليات معدن‌کاري فضايي به زمين فرستاده مي‌شوند، علاقه نشان دهند. بنا بر گزارشي از ناسا ثروت معدني سيارک‌ها درکمربند سيارکي، ممکن است چيزي بيش از 100 ميليارد دلار به ازاي هر يك از شش ميليارد انسانِ روي زمين، باشد.

سيارکي به قطر يک کيلومتر داراي وزني حدود دو ميليارد تُن است. شايد يک ميليون سيارک با اين ابعاد در منظومه‌ شمسي وجود داشته ‌باشد. بنابر گفته‌ دانشمندان، هر يک از اين سيارک‌ها حاوي 30 ميليون تُن کبالت فلزي و 7500 تن پلاتين است. پلاتين موجود در اين سيارك‌ها، خود به تنهايي داراي ارزشي بيش از 150 ميليارد دلار است. سيارک‌ها به لحاظ صنعتي بسيار مستعد هستند. اما آيا مي‌دانيد كه فرود بر يکي از اين سيارک‌ها، يافتن اين مواد با ارزش، جداسازي و فر‌آوري آنها به چه قيمتي تمام مي‌شود؟ چگونه عمليات معدن‌کاري سيارکي ممکن است زمين و شهرک‌هاي آن در سيارات ديگر را با مواد فراوان خود تامين کند؟

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: howstuffworks.com

گزارش: عباس خاراباف/ سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. ربات‌های کنترل از راه دور و هوشمند با باطری اتمی یا خورشیدی ، نیاز به آب و هوا ندارند.
    بنابراین شدنی هست، استخراج معادن فضایی رو همین الان شروع کنند.

  2. به نظر من با چیزی که این مقاله میگه هزینه و سپس بهره برداری از سیارک ها کاملا به صرفه است زیرا اگر با موفقیت همراه باشه ، هر مقدار نیز که خرج ماموریت بشه باز هم تهش یه چیزی میمونه
    فقط امیدوارم که شرکتهای بزرگ سیگار و اسلحه سازی بزرگ و بین المللی این رو درک کنن