بیگ بنگ:  برای سال های متمادی این نگرانی برای دانشمندان وجود داشت که اگر بیگانگان فضایی، زمین را با این آب و هوای خوب و منابع فراوان کشف کنند، چه سرنوشتی در انتظار بشر خواهد بود و حتی بسیاری از آنان احتمال بروز فاجعه و نابودی نسل انسان را مطرح کرده اند.

تصویری از لیزر 22 واتی که برای اپتیک تطبیقی در تلسکوپ بسیار بزرگ شیلی استفاده می شود. مجموعه ای از چنین لیزرهای مشابه ای با قدرت بیشتر می تواند به مخفی کردن زمین کمک کند.
تصویری از لیزر 22 واتی که برای اپتیک تطبیقی در تلسکوپ بسیار بزرگ شیلی استفاده می شود. مجموعه ای از چنین لیزرهای مشابه ای با قدرت بیشتر می تواند به مخفی کردن زمین کمک کند.

استیون هاوکینگ فیزیکدان مشهور انگلیسی در میان کسانی است که همیشه هشدار داده اند موجودات فرا زمینی ممکن است بسیار باهوش تر از ما بوده و به انسان به چشم یک حشره دردساز موذی بنگرند. در حال حاضر دو ستاره شناس از دانشگاه کلمبیا در نیویورک یک روش ابتکاری برای مخفی کردن سیاره ما از چشمان کنجکاو فرازمینی ها با استفاده از لیزر پیشنهاد کرده اند. در طیف طول موج نور مرئی، سیگنال انتقالی می تواند با یک لیزر تکرنگ که با تابش حدود 30 میلیون وات (MW) به مدت 10 ساعت در یک زمان و یک بار در سال انجام می شود، پوشانده شود. پنهان کردن موثر در تمام طول موج ها، نیازمند وجود یک لیزر بسیار بزرگتر با خروجی کلی 250 مگاوات است.

این پژوهشگران می گویند که این موضوع باید بسیار جدی گرفته شود و بحث تقابل با موجودات فرازمینی صرفا یک شوخی نیست. دیوید کیپینگ و الکس تیچی این گونه استدلال می کنند که دانشمندان تمدن های فرا زمینی ممکن است برای پیدا کردن سیاره های قابل سکونت با استفاده از روش های مشابه ما تلاش کنند – جستجو برای یک شیب خفیف در نور هنگامی که یک سیاره در حال “گذر” و گردش به دور ستاره اش بوده و یک تلسکوپ مشغول تماشای آن است. سیارات نور خود را منتشر نمی کنند، و اگر آن ها با چشم غیر مسلح قابل مشاهده بودند به مانند نقاط تاریک به نظر می رسیدند که در مسیر ستاره ای روشن بودند.

تلسکوپ فضایی کپلر ناسا از روی اثرات نوری به هنگام عبور سیاره از مقابل ستاره ی مادری اش، آنها را تشخیص می دهد.
تلسکوپ فضایی کپلر ناسا از روی اثرات نوری به هنگام عبور سیاره از مقابل ستاره ی مادری اش، آنها را تشخیص می دهد.

اما این سیارات فراخورشیدی برای دیدن خیلی دور هستند، و تنها چیزی که تلسکوپ های ما می بینند کاهش کوچک در نور ساطع شده از ستاره طی این انتقال است. اگر بیگانگان با استفاده از این روش ما را رویت کنند، زمین یک هدف منطقی برای تسخیر فرازمینی ها خواهد بود. اصطلاحا در مدار قابل سکونت قرار دارد که نه بیش از حد نزدیک و نه بیش از حد از خورشید دور است. در حقیقت زمین درجایی قرار دارد که در آن درجه حرارت برای وجود آب مایع، جوهر زندگی، مناسب است.

دیوید کیپینگ و الکس تیچی در گزارش منتشر شده در آخرین شماره نشریه باشگاه ماهانه انجمن نجوم سلطنتی (RAS) در لندن، اعلام کردند: گذر خورشید از زمین را می توان با تاباندن موج وسیع امواج لیزر پوشاند. رابرت مسی معاون مدیر اجرایی RAS در روز جمعه در مورد صحت این موضوع به خبرگزاری فرانسه اطمینان داد که “این یک کار فوق العاده جدی است.” جستجوی بشریت برای یافتن یک سیاره قادر به میزبانی حیات، یک موضوع مورد مطالعه باقی خواهد ماند‌، چرا که هیچ سیستم خورشیدی به اندازه کافی نزدیک نیست که بدون سفر در زمان بتوان به آن رسید وجود ندارد. این موضوع در حالی عنوان می شود که تلسکوپ فضایی کپلر از زمان پرتاب در سال 2009، وظیفه شکار سیاره های مناسب برای حیات را بر عهده داشته و طی این مدت زمان موفق به پیدا کردن هزاران مورد مناسب شده است.

درخشش های نور قوی لیزر می تواند یک سیاره را از بیگانگان فضایی پنهان کند.
درخشش های نور قوی لیزر می تواند یک سیاره را از بیگانگان فضایی پنهان کند.

تا کنون ستاره شناسان وجود نزدیک به 2000 جهان دور افتاده را تائید کرده اند، اما بسیاری از آن مناطق قابل سکونت در حال چرخش درحقیقت غول های گازی بوده اند. این دو دانشمند در گزارش خود یادآور شدند: روش انتقالی در حال حاضر موفق ترین روش کشف سیاره ای و ابزاربررسی خصوصیات در اختیار ماست. دانشمندان درباره نحوه عملکرد سیستم فوق الذکر، به این صورت توضیح داده اند: در طیف طول موج نور مرئی، سیگنال انتقالی می تواند با یک لیزر تکرنگ که با تابش حدود 30 میلیون وات (MW) به مدت 10 ساعت در یک زمان و یک بار در سال انجام می شود، پوشانده شود. پنهان کردن موثر در تمام طول موج ها، نیازمند وجود یک لیزر بسیار بزرگتر با خروجی کلی 250 مگاوات است.

کیپینگ در ادامه توضیحات خود افزود: امروزه بحث های مداومی درباره این که آیا ما باید خودمان را از تمدن های پیشرفته که به طور بالقوه در سایر سیارات در جاهای دیگر در کهکشان زندگی می کنند، تبلیغ و یا پنهان کنیم وجود دارد. کار ما به بشریت یک انتخاب ارائه می دهد، حداقل برای رویدادهای انتقالی، و ما باید در مورد آنچه که می خواهیم فکر کرده و تصمیمی عقلانی اتخاذ کنیم. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهانه انجمن نجوم سطلنتی منشتر شده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی/سیناپرس

منبع: news.discovery.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. این یه نظر کاملا مسخره است
    اگه یه تمدنی باشه که از روشی مثل ما برای پیدا کردن سیارات دیگه استفاده کنه، پس قطعا برای اینکه بتونه به زمین برسه باید چندین میلیون سال برای سفر به زمین وقت صرف کنه چون علمش در حد ماست و نمیتونه در زمان سفر کنه
    اگه هم تمدنی باشه که بتونه در زمان سفر کنه، دیگه از این روش های ساده ما برای شناسایی سیارات دیگه استفاده نمی کنه
    پس این گزارش دیوید کیپینگ و الکس تیچی خیلی خنده دار و از روی ترس از بیگانگان فضاییه

  2. حتی اگه این کار عملی بشه نتایجش برای چند صد یا چندهزار ساله دیگه مفید خواهد بود ، با توجه به اینکه ممکنه تمدن های هوشمند چند صد یا چ هزار سال نوری از ما دور باشند.

    1. خب عزیز من این عکس بدون ابزار اپتیکی گرفته شده، تلسکوپ کپلر هم که با دوربین عکاسی فضا رو بررسی نمیکنه یک تلسکوپ چند میلیون دلاریه دیگه…
      پیشرفتست…