بیگ بنگ: بدون کشش ملایم ماه، احتمالا حیاتی که میشناسیم، وجود نمی داشت. کشش گرانشی ماه (البته، همراه با کشش گرانشی خورشید،) در گذشته و حال بر روی شکل گیری زمین بسیار اثر داشته است. ماه بر روی الگوهای جزر و مدی زمین تأثیر میگذارد، اما جزر و مد تنها یکی از نتایج قابل مشاهده کشش گرانشی ماه می باشد. اما در مورد تاثیرات کمتر آشکار شده ای که گرانش ِ ماه بر سیاره ما دارد چطور؟

MoonAndEarthHaloEffectInSpace.jpg.653x0_q80_crop-smartبه گزارش بیگ بنگ، اخیراً یک مطالعه گیاه شناسی نشان میدهد که گرانش ماه، توانسته، تحرک ِ برگ های برخی از گیاهان را تحت تاثیر قرار دهد. پس از مطالعه ی داده های حاصل از گیاهان قدیمی و داده های پوشش گیاهی رشد کرده در ایستگاه فضایی بین المللی، و تطابق همزمان آنها، محقق پیتر بارلو به این نتیجه رسید که بین حرکت آب در برگهای گیاه و چرخه ی جزر و مدی خورشیدی-قمری میتواند ارتباطی از نوع وابستگی وجود داشته باشد، که آن را حرکتی با عنوان “جزر و مد برگ” نامید.

برای نفوذ به دانش بیشتر از رابطه بین گیاه شناسی و کشش گرانشی ماه مطالعات بیشتری مورد نیاز است و شاید این تحقیقات بتواند عوامل دیگری از گرانش ماه بر گیاهان را برملا سازد – و حتی شاید فراتر از آن. در حالی که رابطه بین رفتار برگ و کشش ِ گرانشی ماه همچنان نامشخص مانده است، دانشمندان برخی از ارتباطات جالب بین کشش گرانشی ماه و جنبه هایی از زندگی بر روی زمین را کشف کرده اند.

moon_and_earth_lroearthrise_frame_0روزهایی کمی طولانی تر

کشش گرانشی ماه با نرخ 2.3 میلی ثانیه در یک قرن، چرخش زمین را در پدیده ای که با عنوان “ترمز جزر و مدی” شناخته می شود، کند می کند. بنابراین – در تئوری – یک روز آفتابی در سال 2115، 2.3 میلی ثانیه طولانی تر از امروز خواهد بود. این مشکل چندانی برای نسل های بعدی در تنظیم تقویم ایجاد نمی کند، اما زمانی که شما از چشم انداز یک میلیون تا یک میلیارد سال به این پدیده بنگرید، ممکن است مهم به نظر آید. با این حال، برخی از دانشمندان معتقدند به دلیل تغییرات مداوم در اقیانوس های زمین و قاره ها در طول زمان، 2.3 میلی ثانیه در هر قرن نمی تواند نرخ پایداری باشد.

محور زمین، فصول و زندگی در سیاره ما

در میان چندین عامل که بر چرخش پایدار زمین در یک جهت موثرند، ما گرانش ماه را داریم، که برای پایدار نگه داشتن محور زمین تاثیرگذار است. چرخش منحصر بفرد و مطلوب محور زمین فصول را تعیین میکند، و آب و هوای ما را در راستای توسعه ی حیات نگه می دارد. ماه ما، زمین را بر روی محورش ثابت نگه می دارد، بنابراین لرزش کمی دارد.

Ron-Hodges1در مورد تاثیر کشش گرانشی زمین بر روی ماه چطور؟

تا جایی که به گرانش مربوط میشود، این یک خیابان دو طرفه است. نه تنها کشش گرانشی زمین مسئول تخم مرغی شکل بودن ماه است. زمین نیز باعث “جزر و مد سطحی ماه” میگردد که برآمدگی هایی بر روی سطح ماه ایجاد کرده است، یکی از آنها درست در نمای رو به زمین آن و یک توده تطبیقی در سمت دور آن قرار دارد.

بنابراین، نه تنها نور ماه آسمان شب های ما را بشکل الهام بخشی روشن و شگفت انگیز می سازد، بلکه باعث می شود تا زندگی را آنگونه که می شناسیم ممکن سازد. از تأثیرات آن بر جزر و مد تا تنظیم فصول، ما دلایل بسیاری برای تشکر از همسایه آسمانی مان داریم. دیوانگی محض است که رتبه و اعتبار ماه را ناچیز بشماریم.

ترجمه: تحریریه ی سایت علمی بیگ بنگ / منبع: mnn.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. عقیده دارم که ماه و به خصوص گرانش آن تاثیرات فراوانی بر روی زمین می گذارد و در مقاله ای که نوشته ام دو نمونه از تاثیرات احتمالی آن را به صورت زیر بیان کرده ام.
    1- تاثیر گرانش ماه در نرم کردن و خرد کردن ورقه ها و صفحات قاره ای زمین
    2- تاثیر گرانش ماه در ایجاد میدان مغناطیسی زمین