کاتالوگی برای تعیین فواصل اجرام کیهانی

بیگ بنگ: بارها در سایت بیگ بنگ یا جاهای دیگر خوانده ­اید که فلان سیاره، ستاره یا کهکشان، چند سال نوری از ما دور است. اما آیا تاکنون پیش خود فکر کرده ­اید که کجا می توان به این داده ها را پیدا کرد؟

astronomical-light-sources-graphic-nasaبه گزارش بیگ بنگ، برای راحتی کار دانشمندان، تیمی از محققان دست به کار شده و کاتالوگی از فاصله ی ۱۶۶ هزار جرم درست کرده ­اند. این کاتالوگ بخشی از پروژه­ ی آنلاین بزرگتری به اسم “پایگاه داده فراکهکشانی NASA/IPAC” یا به اختصار NED است. NED پروژه ­ای است که در آن ویژگی­ های بیش از ۱۰۰ میلیون کهکشان گرد­آمده است. در سال ۲۰۰۵ “استیر”یکی از اعضای تیم NED به این فکر افتاد که کاتالوگی بسازد که در آن فاصله ۱۰۰ میلیون کهکشانی که ویژگی­های آن فهرست شده بود، را به طور دقیق تری فهرست کند. کار او شامل اندازه­ گیری مجدد فاصله­ های محاسبه شده قبلی نیز می شد. این پروژه به اختصار NED-D نام دارد.

دانشمندان برای تخمین فاصله اجرام پرنوری را به عنوان “شمع­ های استاندارد” در نظر می گیرند. مثلا ابرنواختر نوع Ia یا ستاره­ های موسوم به متغیرهای قیفاووسی؛ دو نمونه از این شمع­ های استاندار هستند. برای اندازه ­گیری فاصله، دانشمندان از روابط ریاضی بین ویژگی هایاجرام و فاصله مانند مقدار کل تشعشع استفاده می کنند. این کاتالوگ به ما کمک می­ کند تا بدانیم واقعا کیهان چقدر بزرگ و با چه سرعتی در حال انبساط است. همچنین محققان با استفاده از داده ­های NED می توانند کشف ­های غیر منتظره­ای نیز انجام دهند. مثلا سال گذشته گروهی از محققان با جستجو میان داده ­های این کاتالوگ موفق به کشف نوعی از کهکشان­ها با نام “کهکشان­های اَبر روشن” شدند.

آرشیو NED