بیگ بنگ: در روز سه شنبه، ۲۹ سپتامبر، خودروی کنجکاوی ناسا برای هشتمین بار از زمان فرودش بر سیاره ی مریخ، و پنجمین بار از زمان رسیدن به کوه شارپ، مته اش را به کار انداخت و سوراخی برای نمونه برداری در یکی از سنگ های این سیاره درست کرد.

این تصویر که بخش های بلندتر کوه شارپ در مریخ را نشان می دهد، در روز ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۵ توسط خودروی کنجکاوی ناسا گرفته شده، این عکس کمی ویرایش شده تا آسمانش مانند زمین، آبی به نظر آید.

این مته کاری که روی سنگی به نام “بیگ اسکای” (Big Sky) انجام شد و سوراخی به عمق ۶۵ میلیمتر را روی آن پدید آورد، بخشی از یک رشته عملیات چند-روزه و چند-مرحله ای است که برای بررسی مواد سازنده ی سنگ های مریخ در دو آزمایشگاهِ مریخ نورد کنجکاوی که بخشی از سامانه ی دستگاه های پیوسته به این خودرو هستند انجام می شود: دستگاه پراش سنج پرتو ایکس شیمیایی و کانی شناسی (چمین، CheMin)، و دستگاه بررسی نمونه ها روی مریخ (سام، SAM).

آشوین واساوادا دانشمند پروژه ی کنجکاوی می گوید: «ما در “بیگ اسکای”، ماسه‌ سنگ معمولی‌ای که به دنبالش بودیم را یافتیم. از شانس، این سنگ نسبتا به ماسه‌سنگ دیگری نزدیک است که ظاهرش نشان می دهد احتمالا در اثر مایعی به احتمال زیاد آب ِ سطحی با مواد شیمیایی محلول دگرگون شده است. ما امیدواریم سنگ کناری را هم با مته سوراخ کنیم، هر دو را با هم بسنجیم، و بفهمیم چه دگرگونی هایی رخ داده بوده.»

این "کارت پستال" مریخی به مناسبت این فرستاده شده که خودروی کنجکاوی هشتمین سوراخ را در سنگ های سیاره ی سرخ ایجاد کرده!
این “کارت پستال” مریخی به مناسبت این فرستاده شده که خودروی کنجکاوی هشتمین سوراخ را در سنگ های سیاره ی سرخ ایجاد کرده!

بررسی و آزمایش نمونه های پودر سنگی که از بیگ اسکای به دست آمده توسط دستگاه های چمین و سام در هفته ی آینده انجام خواهد شد. در این میان، دانشمندان کاوشگر کنجکاوی و چرخ های آن را رو به سنگ دوم خواهند گرداند، جایی که فرآیند آزمایش نمونه ها از نو آغاز خواهد شد. کنجکاوی اکنون در دامنه های پایینی کوه شارپ، در منطقه ای پوشیده از ماسه‌سنگ به نام “یگان اسمیتسون” (Stimson Unit) به سر می برد.

وجود کانی های گوناگون در این لایه های کوه شارپ نشانگر یک محیط تغییر پذیر در جوانی مریخ است، هر چند همگی میلیاردها سال پیش در معرض آب بوده اند. دانشمندان کنجکاوی امیدوارند بتوانند در ماه ها و سال های آینده این مناطق گوناگون را کاوش و بررسی کنند. در بخش دورتری از چشم انداز، صخره های سنگی چشمگیر و رنگ روشنی دیده می شود که شاید در زمان های خشک تر پدید آمده باشند و اکنون به شدت در اثر باد فرسایش یافته اند. واساوادا می گوید: «تنها چیزی که از همه ی این عکس ها خیره کننده تر است این اندیشه است که کنجکاوی روزی از میان این تپه های کوتاه خواهد گذشت. اکنون تنها کاری که از دست ما بر می آید هم اینست که کارت پستالی برای همه ی کسانی که پیگیر این سفر هستند بفرستیم.»

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: NASA / برگردان: ۱star-7skies