بیگ بنگ: به زودی فصلی هیجان انگیزی از تاریخ اکتشافات فضایی رقم خواهد خورد. در همین راستا فضاپیمای کاسینی برای آخرین بار از نزدیک اقیانوس فعال و زیر سطحی انسلادوس قمر زحل، گذر خواهد کرد.

Cassini-Closes-in-on-Enceladus-for-the-Last-Timeبه گزارش بیگ بنگ، کاسینی قرار است در روز ۱۹ دسامبر 2015 از فاصله ی 4999 کیلومتری انسلادوس پرواز سریعی انجام دهد. اگرچه این فضاپیما در ادامه ی ماموریت خود تا سپتامبر 2017 از فواصل بسیار بیشتری حدود چهار برابر دورتر از دیدار ۱۹ دسامبر نیز به مشاهده ی انسلادوس ادامه خواهد داد. اما نتیجه ی این پرواز نزدیک می تواند مقدار گرمایی که از اقیانوس ِ زیرسطحی انسلادوس، ذرات ِ گاز و یخ را بطور مداوم بصورت آبفشان به فضا پرتاب می کند، را نشان دهد.

لیندا اسپلیکر دانشمند پروژه کاسینی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنای کالیفرنیا، گفت: « درک اینکه چقدر گرما در قلب انسلادوس است بینش فعالیت های داخلی و زمین شناختی ما از این قمر را افزایش خواهد داد و باعث می شود، آخرین پرواز نزدیک یک فرصت ِ فوق العاده علمی محسوب شود.» این پرواز نزدیک، اجازه می دهد تا با استفاده از ابزار طیف سنج مادون قرمز (CIRS) کاسینی به مشاهده جریان گرما در سراسر منطقه قطب جنوبی انسلادوس بپردازیم. فاصله این گذر در نقطه ای مناسب برای نقشه برداری از گرمای داخلی قطب جنوبی این قمر انجام می شود.

مایک فلاسر، عضو تیم کاسینی در مرکز فضایی گودارد ناسا گفت: در اواسط سال ۲۰۰۴ برای مشاهده ی منطقه قطب جنوب انسلادوس که در روشنایی بود از دوربین های نور مرئی کاسینی استفاده شد، اما در حال حاضر این منطقه در تاریکی و منطقه ی زمستانی قرار دارد. عدم وجود گرما از خورشید باعث می شود، فضاپیمای کاسینی راحت تر گرمای انسلادوس را بررسی نماید.

pia18340-10411داستان کاوش ِ قمر انسلادوس یکی از پیروزی های بزرگ در ماموریت تاریخی کاسینی در مدار زحل می باشد. دانشمندان اولین نشانه های ستون یخی این قمر را در اوایل سال 2005 مشاهده کردند و پس از آن به اکتشاف هیجان انگیز از قبیل ترک های سطحی و انتشار آبفشان در نزدیکی قطب جنوب این قمر دست یافتند. محققان در سال ۲۰۱۴ شواهد قویی از دریای زیر سطحی در این قمر را اعلام کردند و در سال ۲۰۱۵ مجددا تاکید کردند که انسلادوس در زیر پوسته یخی خود میزبان یک اقیانوس پر آب است.

نظر شما در خصوص کشفیات ناسا در اقمار سیاره ی زحل، خصوصا انسلادوس چیست؟ آیا در زیر لایه های یخی این قمر حیات میکروبی یا نوع خاصی از موجودات زنده وجود دارد؟ به نظرتان این دستاوردهای فضایی تا چه حد به هدف خود نزدیک شده اند؟

سایت علمی بیگ بنگ / ترجمه: محمد رضا یزدانی

منبع: NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.