بیگ بنگ: مهمترین ماموریت فیلای، جستجوی حیات بر سطح دنباله دار بود. این کاوشگر قبل از به خواب رفتن در ساعات اولیه 15 نوامبر 2014،آزمایشاتی روی دنباله دار انجام داد و به زمین مخابره کرد. محققان آژانس فضایی اروپا اعلام کردند، فیلای موفق به کشف مولکول‌های آلی به عنوان ابتدایی‌ترین ساختارهای سازنده حیات در دنباله‌دار شده است.

ابزارهایی که فیلای با آن دنباله دار را آنالیز کرد.
ابزارهایی که فیلای با آن دنباله دار را آنالیز کرد.

به گزارش بیگ بنگ، این اطلاعات تنها با 60 ساعت شارژ باتری این کاوشگر و کار بر سطح دنباله دار چریوموف بدست آمده است. این کاوشکر با استفاده از ابزارهای نصب شده روی فیلای این مولکول ها را پس از ارزیابی ترکیبات موجود در جو بسیار رقیق اطراف دنباله دار ردیابی کرد. نتایج اولیه از ابزاری بنام موپوس نشان می دهد که لایه ای از غبار به ضخامت ده تا بیست سانتی متر سطح یخی خیلی سفت دنباله دار را پوشانده است. دو ابزار دیگر فعالیت تبخیری کم و مقدار زیادی از یخ آب را در زیر کاوشگر اندازه گیری کرده اند، دمای محل استقرار این کاوشگر نیز  153- درجه ثبت شده است.

یک ترکیب آلی، چیزی است که مولکول هایش حاوی اتم کربن به عنوان عنصر پایه حیات روی زمین باشد. دانشمندان در حال آنالیز داده ها هستند تا ببینند کاوشگر فیلای چه ترکیبات آلی ساده­ ای مثل متان یا متانول یا ترکیبات پیچیده تری مثل اسیدهای آمینه (بلوک­های سازنده پروتئین ها) را کشف کرده است. البته یک دریل روی فیلای موادی از سطح سخت دنباله دار را برداشت کرده است، اما داده های مولکول های آلی از آزمایش هایی به دست آمده است که به طور کامل آنالیز شده اند.

rosetta-lander-lrg

استفان اُلامک مدیر پرواز ماموریت روزتا اعلام کرد که در حال حاضر ارتباط با فیلای بر قرار نمی باشد اما ماموریت فیلای بهار آینده از سر گرفته می شود هنگامی که زاویه خورشید در آسمان طوری است که بهتر می تواند انرژی را به پنل های خورشیدی فیلای برای شارژ مجدد انتقال دهد. وی اعلام کرد یکی دیگر از مزیت های محل فرود فیلای این است که با نزدیک شدن این دنباله دار به خورشید بیش از حد گرم نمی شود. وی ادامه داد در تابستان سال آینده نیز احتمال دارد با بالا رفتن دمای دنباله‌دار امکان شارژ دوباره باتری فرودگر فراهم شود. با این حال، مدارگرد روزتا به پروازهایش بر فراز دنباله‌دار برای دریافت‌کردن هر نوع سیگنالی از فرودگر هنگام بیدارباش آن از خواب زمستانی ادامه خواهد داد.

نویسنده و ترجمه: سمیر الله وردی- بیگ بنگ

منابع بیشتر:universetoday, esa.rosetta , philae , BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. خبر دست اول از فرستاده های روزتا: «دنباله دارها منشاء آب بر روی کره زمین نیستند»
    منبع: بی بی سی

  2. ممنونم از مقالتون-خبرهای کاوشگر فیلای را دنبال می کنم وخیلی مشتاقم اطلاعات زیادی در این باره بدونم. چون این اطلاعات می تونه اغاز شکل گیری منظومه ی شمسی.را توضیح بده واینکه در ابتدا چه عناصری بوده.

  3. واقعن جذاب بود این خبر،و این که مولکول آلی کشف کردن،خب نگفتن دقیقن چه مولکولی بوده؟؟؟ چون مهمتر همین اسم مولکول هست،دو ساعت پیش از اخبار شنیدم که بالاخره شارژش تموم شده و خاموش شده،ولی واقعن این خیلی هیجان انگیزه،میگم چرا باطریش رو طوری طراحی نکرده بودن که خود به خود اگر نور یک ستاره رو ببینه شارژ بشه؟؟؟ اون وقت هر وقت این دنباله دار یا شهاب سنگ وارد یک منظومه دیگه بشه با نور ستاره اون منظومه شارژ میشه و می تونه تصاویر جدید بفرسته،راستی،قدرت و مسافت فرستادن سیگنالش چقدر بوده؟؟

    1. با درود، به احتمال زیاد فردا خبرهای تکمیلی را در خصوص این کشف منتشر می کنیم. البته به گفته دانشمندان آژانس فضایی اروپا کاوشگر فیلای 3 روز پس از فرود بر سطح فیلای خاموش شد و خبر مبنی بر اتمام باتری در 2 ساعت قبل صحت ندارد. من هم فکر می کنم بهتر بود از باتری اتمی که در کاوشگر کنجکاوی استفاده شد در این کاوشگر هم استفاده می شد، اما با توجه به محاسبات دانشمندان و نزدیک تر شدن این دنباله دار در ماه های آتی به خورشید به صرفه تر استفاده از انرژی خورشیدی بود، البته تنها چیزی که محققان پیش بینی نکرده بودند، در سایه قرار گرفتن فیلای بود! قابل ذکر هست که این دنباله دار در دام گرانش خورشید ما اسیر شده است و هیچوقت نمی تواند از این دام گرانشی فرار کند و برای ابد باید دور خورشید بچرخد، مگر اینکه در لبه منظومه شمسی بر اثر یک برخورد کیهانی خشن از این سامانه خارج شود که بسیار نامحتمل است.

      1. خیلی عالی بود توضیحاتتون! واقعن چطور فکر در سایه قرار گرفتن این کاوشگر به ذهنشون نرسیده؟ حتمن رسیده و باطری رو طوری طراحی کرده بودن که در سایه هم شارژ داشته باشه،ولی باطریشون الان پاسخش مثبت نبوده و از کار افتاده و هم اکنون جهت حفظ اعتبارشون،می گن که تا بهار سال دیگه دوباره به کار میوفته،چون 3 روز واقعن مدت زمان اندکی بوده! ولی اخبار کانال 4 دوساعت پیش این رو اعلام کرد .