بیگ بنگ: بر طبق گزارش ناسا، کاوشگر بعدی مریخ ناسا در مقایسه با کاوشگرهای قبلی از دوربین های بیشتری برخوردار خواهد بود تا تصاویر پانارومای بهتری تولید کند، موانع را برطرف سازد، اتمسفر را مطالعه کند و به دستگاه های علمی کمک نماید. حتی دوربینی هم در بدنه کاوشگر نصب خواهد شد که نمونه ها را مطالعه خواهد کرد.

این تصویر مفهومی، کاوشگر مریخ 2020 ناسا را در سطح سیاره سرخ نشان می دهد. این عملیات گام بعدی را نه تنها با جستجوی علائم شرایط سکونت پذیر در گذشته مریخ بر میدارد، بلکه در راستای جستجوی علائم حیات میکروبی نیز اقدام می کند. این کاوشگر در صدد جمع آوری نمونه های اصلی از سنگ ها و خاک های مریخ خواهد بود. این نمونه در سطح مریخ پالایش خواهند شد. امید بر این است که کاوشگر دیگری در آینده آنها را به زمین بیاورد.

به گزارش بیگ بنگ، دوربین های کاوشگر مریخ 2020 از زمان کاوشگر «مسیریاب مریخ» نشان دهنده پیشرفت چشمگیری هستند چرا که پس از آن عملیات، کاوشگرهای روح و فرصت هر کدام با 10 دوربین طراحی شده بود. کاوشگر کنجکاوی آزمایشگاه علوم مریخ 17 دوربین داشت. دکتر «جاستین ماکی» دانشمند عکس برداری مریخ 2020 در آزمایشگاه پیشران جت ناسا گفت: «دوربین های نصب شده بر روی مریخ 2020 دربردارنده رنگ های بیشتر و عکس برداری سه بعدی در مقایسه با کاوشگر کنجکاوی خواهد بود. فناوری دوربین در حال بهبود و پیشرفت است. عملیات های مریخ می توانند از این پیشرفت ها در راستای کسب اطلاعات بیشتر استفاده کنند چرا که عملکرد بهتر و هزینه کمتر را در پی خواهد داشت. عکس برداری سه بعدی با قدرت تفکیک بالا می تواند منافع بزرگی داشته باشد. این نوع عکس برداری برای اهداف علمی میدان نزدیک و دامنه طولانی مفید است.»

کاوشگرهای «روح، فرصت و کنجکاوی» برای اجتناب از خطرات برای درایوهای برنامه ریزی با دوربین های مهندسی طراحی شده بودند. این دوربین ها تصاویر یک مگاپیکسلی سیاه و سفید تولید می کردند. در کاوشگرهای مریخ 2020، دوربین های مهندسی برای برخورداری از قابلیت قدرت تفکیک بالا ارتقا بخشیده شده اند و می توانند تصاویر رنگی 20 مگاپیکسلی تهیه کنند. لنزهای گسترۀ آنها دید بیشتری دارند. این امر از اهمیت بسیاری برای عملیات برخوردار است.

مجموعه 23 دوربین نصب شده بر روی کاوشگر مریخ 2020 ناسا. بیشتر این دوربین ها نسخه پیشرفته دوربین های نصب شده بر روی کاوشگر کنجکاوی هستند که البته چند گزینه بیشتر هم بر روی آنها تعبیه شده است.

دکتر «کالین مک کینی» مدیر تحویل محصول دوربین های مهندسی جدید در JPL خاطرنشان کرد: «دوربین های Navcams قبلی تصاویر متعددی می گرفتند و آنها را کنار هم قرار داده بودند. ما با میدان دید گسترده، همان پرسپکتیو را در یک عکس بدست می آوریم. یعنی صرفه جویی بسیار زیادی در تهیه عکس مورد نظر می شود. دوربین ها می توانند میزان تار شدگی عکس را کاهش بدهند. حتی وقتی کاوشگر در حال حرکت است، دوربین می تواند تصاویر خوبی بگیرد.»