بیگ بنگ: این روزها ناسا دوازدمین سالگرد مأموریت مریخ نورد فرصت(Opportunity) در سیاره ی سرخ را جشن می گیرد، مأموریتی که در ابتدا تنها برای ۹۰ روز برنامه ریزی شده بود، اینک دوازده ساله شده است.

به گزارش بیگ بنگ، کاوشگر فرصت در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۴، پس از چند هفته از ورود دو قلواش مریخ نورد روح(Spirit) پا به سطح مریخ گذاشت. این روباتهای دوقلو از ابتدا مأموریت داشتند که نشانه هایی مبنی بر وجود آب در گذشته مریخ پیدا کنند و جالب اینکه هر دوی آنها خیلی زود توانستند انبوهی از نشانه ها را در اطراف محل فرودشان کشف کنند.

اگرچه، طبق برنامه قرار بود ماموریت این کاوشگرها در آغاز برای ۹۰ روز مریخی باشد. اما این ماموریت بیشتر طول کشید، طوری که مریخ نورد روح تا سال ۲۰۱۰ نیز همچنان به کار خود ادامه می داد تا اینکه در این سال ارتباطش با زمین قطع شد و سال بعد نیز مرگ آن رسما اعلام شد اما نکته حیرت آور این است که مریخ نورد فرصت همچنان به کار خود در سیاره سرخ ادامه می دهد.

Opportunityاگرچه در سال گذشته اختلالاتی در حافظه این مریخ نورد روی داد اما صفحات خورشیدی آن که قلب تپنده و حیاتی این روبات به شمار می آید همچنان به خوبی کار می کنند به طوریکه حداقل انرژی لازم برای ادامه عملکرد روبات را در زمستان بخش جنوبی مریخ تأمین می کنند. جان کالز از آزمایشگاه پیش رانش جت ناسا در بیانیه ای اعلام کرد که مریخ نورد فرصت وضعیت بسیار خوب و فعالی در زمستان مریخ دارد که علت اصلی آن نیز تمیزتر شدن صفحات خورشیدی آن نسبت به گذشته است. تاکنون این مریخ نورد موفق به طی مسافت ۴۲.۶۵ کیلومتری بر روی مریخ شده و این یعنی اندکی بیش از یک دوی ماراتن. همچنین این روبات از حیث حرکت روی سطح یک جرم فضایی رکورددار است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space.com , Opportunity rover

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.