آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا اعلام کرد کاوشگر کریوسیتی ( Curiosity ) در دومین تلاش خود برای نمونه‌برداری از درون یک سنگ مریخی از مته بازوی رباتیک خود برای حفر سنگ «کامبرلند» استفاده کرده است.

کریوسیتی یک سوراخ درون این سنگ به قطر 1.2 سانتیمتر و عمق 6.6 سانتیمتر ایجاد کرد. به گفته تیم علمی این کاوشگر، مواد بدست آمده از سنگ کامبرلند را برای بررسی مجدد نمونه‌های بدست آمده از سنگ اول مورد تحلیل قرار خواهد داد. نتایج ابتدایی از بررسی نمونه سنگ اول توسط تجهیزات آزمایشگاه آنبرد کریوسیتی نشان داد محلی که این نمونه‌ها از آن بدست آمده بود حداقل مدتها پیش از شرایط مطلوب محیطی برای حیات میکروبی برخوردار بوده است.

130520173205-large

مریخ نورد کریوسیتی  با برخورداری از شش چرخ و ده ابزار علمی پیشرفته، پیچیده‌ترین کاوشگری است که تا کنون به سیاره دیگری ارسال شده است. این مریخ نورد ماموریت دارد که طی دستکم دو سال مشخص کند آیا سیاره سرخ در گذشته قابل سکونت بوده است یا خیر.

کریوسیتی  در ماه اوت ۲۰۱۲ در دهانه گیل (Gale) مریخ فرود آمد. این کاوشگر تا کنون تنها ۷۰۰ متر را در خاک مریخ طی کرده و قرار است به زودی به طرف دامنه کوه شارپ حرکت کند. این کوه که پنج هزار و ۵۰۰ متر ارتفاع دارد، در مرکز دهانه گیل و در هشت کیلومتری مکانی است که اکنون کریوسیتی در آنجا قرار دارد.

Read More : http://www.sciencedaily.com/releases/2013/05/130520173205.htm