بیگ بنگ: ستاره‌شناسان موفق به کشف شواهدی از وجود ابرهای باران‌زا در یک کوتوله دوردست شدند. این کشف بر روی یک کوتوله قهوه‌ای – سیاره غول‌پیکر گازی که نتوانسته به ستاره تبدیل شود – در فاصله 7.3 سال نوری از زمین انجام شد و بار دیگر فرضیه حیات در برخی سیارات بیگانه را مطرح کرد.

ستاره شناسان در واشنگتن به اولین مدرک از ابرهای آب در یک کوتوله قهوه ای در فاصله 7.3 سال نوری از زمین دست یافتند.
ستاره شناسان در واشنگتن به اولین مدرک از ابرهای آب در یک کوتوله قهوه ای در فاصله 7.3 سال نوری از زمین دست یافتند.

به گزارش بیگ بنگ، به گفته دکتر ژاکلین فارتی رئیس این مطالعات از موسسه علوم کارنگی در واشنگتن کوتوله قهوه‌ای تحت عنوان WISE J0855-0714  با جرمی 10 برابر مشتری دارای شباهت‌هایی با زمین است و وجود ابرهای باران‌زا نیز نخستین بار در 151 تصویر نزدیک مادون قرمز از این جهان دور دست با استفاده از تلسکوپ 6.5 متری ماژلان باده در شیلی مشاهده شده است.

اگرچه پیش از این بخار آب در سیارات فراخورشیدی مشاهده شده بود، اما این نخستین بار است که ابرهای باران زا در یک جهان بیگانه مشاهده شده است. این موضوع نشان می دهد رنگ سیاره غول‌پیکر گازی با مدل های پیش‌بینی‌شده کوتوله‌های قهوه‌ای دارای ابرهای یخ آب در جو آنها مطابقت دارد. دکتر فارتی افزود، پرسش اساسی در خصوص کشف جدید، درباره میزان درجه حرارت این گوی تابناک است. آیا WISE J0855-0714 سردترین کوتوله قهوه‌ای کیهان است؟ دمایی این کوتوله قهوه ای برابر «13- تا 48-» درجه سانتیگراد تخمین زده شده است و سردترین کوتوله قهوه ای محسوب می شود. تصور می‌شود که نیمی از سیاره با ابر پوشیده شده باشد که آن را یک سیاره نیمه‌ابری مانند زمین تبدیل کرده است.

کوتوله قهوه ایWISE J0855-0714 یکی از نزدیک ترین ستارگان ناکام به زمین است که تنها 7.3 سال نوری با ما فاصله دارد.
کوتوله قهوه ایWISE J0855-0714 یکی از نزدیک ترین ستارگان ناکام به زمین است که تنها 7.3 سال نوری با ما فاصله دارد.

کوتوله‌های قهوه‌ای حیاتشان را مانند ستارگان و با فروریختگی گوی‌های گاز آغاز می‌کنند اما آن‌ها فاقد جرم لازم برای سوزاندن سوخت هسته‌ای و تشعشع نور ستاره‌ای هستند. این اجرام برای این که سیاره خوانده شوند، بیش از اندازه بزرگ بوده و همچنین برای این که ستاره نامیده شوند، بیش از اندازه کوچک‌ هستند. در آینده با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب که قرار است در سال 2018 به فضا پرتاب شود، می توان به اطلاعات و شواهد بیشتری از این نوع سیارات دست یافت.

منابع: dailymail , news.sciencemag

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.