بیگ بنگ: دانشمندان می‌گویند یازده انفجار رادیویی سریعی که به تازگی در فضا رصد شده‌،‌ از الگوی ریاضیاتی عجیبی برخوردار است، که عده‌ای آن را تلاش بیگانگان فضایی برای برقراری تماس با زمین نامیده‌اند.

به گزارش بیگ بنگ، به نقل از همشهری، محققان دانشگاه‌ هاوايي مي‌گويند اين انفجارها كه اولين بار در سال 2001 رديابي شده‌اند همگي از معيارهاي پراكندگي برخوردار بودند كه مضرب صحيح يك رقم است: 187.5 ، اخترشناساني كه اين انفجارها را رديابي كرده‌اند تا پيش از اين نمونه مشابهي نديده‌ بودند و نمي‌ توانند آن را درك كنند.

هيچكس نمي‌داند عامل اين انفجارهاي امواج راديويي يا FRBها چه بوده‌ است. دوام آنها تنها چند ميلي‌ثانيه بوده‌است و تنها يكي از آنها به صورت مستقيم توسط تلسكوپ پاركز در استراليا ثبت شده‌ است. ميزان انرژي آزاد شده توسط اين انفجارها در عرض چند ميلي‌ثانيه برابر انرژي است كه خورشيد در طول يك ماه آزاد مي‌كند. همچنين كوتاه بودن اين انفجارها به اين معني است كه منبع آنها كوچك است و در خوشبينانه‌ترين حالت، وسعتي برابر چندصد كيلومتر داشته‌اند.

محققان از معيارهاي پراكندگي براي ميزان بافت فضايي كه انفجارها از ميان آنها عبور كرده‌اند، استفاده كردند تا بتوانند فاصله‌اي كه طي كرده‌اند را به دست بياورند. براي مثال انفجارهايي با فركانس‌هاي پايين‌تر مسافتهايي طولاني‌تر را پشت‌سر گذاشته‌اند اما انفجارهايي با فركانس‌بالا از آنجايي كه شفاف‌تر و واضح‌ترند، از نقطه‌اي نزديك‌تر منشا گرفته‌اند. دانشمندان معتقدند احتمال تصادفي بودن اينكه معيار پراكندگي همه اين انفجارها مضرب صحيح 187.5 است را 50 در 10 هزار مي‌ دانند. معيار پراكندگي همچنين نشان مي‌دهد منبع انفجارها نسبتا به زمين نزديك بوده‌اند، اما احتمال اينكه داخل كهكشان راه شيري باشند كم است.

tumblr_nm6supnyX71txjtjuo1_1280نظريه‌هاي متفاوتي درباره منشا اين انفجارها مطرح شده‌است از جمله اينكه عده‌اي احتمال مي‌دهند اين انفجارها پيامي از سوي حيات فرازميني باشد. با اين همه اين نظريه براي جامعه علمي چندان اعتباري ندارد و تنها زماني به آن خواهند‌پرداخت كه همگي ديگر گزينه‌ها رد شوند. ميدان مغناطيسي قوي ستاره‌هاي نوتروني، يا انرژي آزاد شده ناشي از تلفيق دو ستاره نوتروني با يكديگر ديگر نظريه‌هاي مطرحي هستند كه بيشتر مورد توجه قرار دارند. دانشمندان حتي گزينه ماهواره‌هاي زميني را از احتمال تلاش بيگانگان براي برقراري تماس با زمين جدي‌تر تلقي مي‌كنند.

دليل اختلاف نظر اين است كه پهناي باند سيگنال‌هاي راديويي دريافت شده زياد است و طيف گسترده‌اي از فركانس‌هاي راديويي را پوشش مي‌دهد. از اين رو ارسال چنين سيگنال‌هايي توسط تمدن‌هاي بيگانه نيازمند توليد انرژي كلاني است به اندازه‌اي كه بايد انرژي چند خورشيد را ذخيره كنند تا بتوانند چنين امواجي را ارسال كنند، از اين رو چنين ارتباطاتي براي هيچ تمدن بيگانه‌اي به صرفه نخواهد‌ بود. نتایج این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: foxnews