بیگ بنگ: پروژۀ صد میلیون دلاری Breakthrough Listen، که برای یافتن شواهد ِ حیات بیگانه در حال جستجو است، اعلام کرد که 15 پالس رادیویی قدرتمند از کهکشانی با فاصلۀ 3 میلیارد سال نوری را دریافت کرده است.

به گزارش بیگ بنگ، اولین بار این فعالیت رادیویی توسط محققی بنام ویشال گجار به کمک تلسکوپ گرین بنک در ویرجینیای غربی ثبت شد. قبلا نخستین امواج رادیویی از فواصل دور کشف شده بود اما این اولین بار است این امواج تکرار می­ شوند که نشان می­ دهد تصادفی نبوده و بیشتر شبیه به قدرت­ دهی یک فضاپیما(برای رانش) از سوی تمدنی پیشرفته بوده است.

چنین چیزهایی هم اکنون برای ما نیز وجود دارد. در پروژۀ Breakthrough Starshot، بر اساس بیانیۀ خبری دانشگاه کالیفرنیا، محققان قصد دارند «با استفاده از پالس­ های قدرتمند لیزری، فضاپیمایی ساخته­ شده از نانو را به نزدیک­ترین ستاره به خورشید، یعنی پروکسیما قنطورس هدایت کنند.» اندرو سیمون، مدیر مرکز تحقیقاتی جستجوی هوش فرا زمینی-ستی(SETI) و محقق پروژۀ Breakthrough Listen در این باره گفت: «تاکنون چنین امواج فرکانس بالایی را از این منبع دریافت نکرده بودیم.»

اگرچه محققان در این برهه، معنای قطعی این امواج رادیویی را نمی ­دانند. دلایل بسیاری جدای از بیگانگان وجود دارد که می ­تواند این پدیده را توضیح دهد؛ مثلا ممکن است این امواج از ستاره­ چرخندۀ نوترونی با میدان مغناطیسی بسیار قدرتمند باشد. سیمون اضافه کرد: «این امواج چه برای حیات بیگانه باشند چه نباشند، پروژۀ Breakthrough Listen به جلوبردن این حوزه از مطالعات رو به رشد و جدید پیرامون درک جهان اطراف ما می­ کند.»

ترجمه: رضا کاظمی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: upi.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. با درود.من برخلاف نظر دوست بالایی اینقدر خوشبین نیستم که موجودات هوشمند غیر از ما وجود داشته باشند.حیات احتمالش زیاده ولی موجودات پرسلولی و هوشمندی مثل انسانها به نظر من به شدت کمه.تازه بماند که حتی اگر حیات هوشمند در دوردستهای کیهان وجود داشته باشد برای ما انسانها با این تکنولوژی همان معنیی نبودنه آنهاست!

  2. احتمال وجود بیگانگان فضایی امری قطعی هست. خود ما هم یک نوع موجود فضایی هستیم که در فضا توی سیارمون زمین داریم زندگی میکنیم. فقط وسعت کیهان نسبت به اندازه ی ما احتمال اینکه همدیگه رو پیدا کنیم رو کم میکنه. ولی در بدترین حالت فکر میکنم نهایت تا چند صده ی آینده ما برخوردی از نزدیک باهاشون خواهیم داشت.