کشف بی‌سابقه الکل و قند روی دنباله‌دار لاوجوی

بیگ بنگ: تیمی بین المللی از محققان در کشفی بی‌سابقه دریافتند که دنباله‌دار لاوجوی با خود الکل و قند در فضا حمل می‌کند. این نخستین بار است که الکل اتانول در یک دنباله‌دار کشف شده است. این یافته‌ها به شواهد موجود در مورد این که دنباله‌دارها منبع مولکول‌های آلی پیچیده لازم برای ظهور حیات بوده‌اند، افزوده است.

دنباله دار لاوجوی

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، اتانول و قند گلیکول‌آلدهید (glycolaldehyde) در اطراف ستارگان جوان که سیارات در آنجا شکل می‌گیرند، یافت شده است. کشف این مولکول‌ها بر روی دنباله‌داری که یک کپسول زمان منجمد از تولد منظومه شمسی است، نشان می‌دهد که آنها از سال‌های شکل‌گیری خورشید حفظ شده‌اند. اگرچه دنباله‌دارها احتمالا نقش مهمی در انتقال آب و مواد آلی به زمین جوان ایفا نکرده‌اند، اما اشتراکات زیادی با سیارکهای یخی که این مهم را به انجام رسانده‌اند، دارند.

دنباله دار لاوجوی

دنباله‌دار C/2014 Q2 یا لاوجوی به عنوان مهمان در ابر اوورت که منظومه شمسی را در بر گرفته، گردش می‌کند. این دنباله‌دار در زمان نزدیکترین مواجه‌اش با خورشید در ژانویه ۲۰۱۵ با چشم غیرمسلح نیز قابل مشاهده بود. درخشش غیرعادی آن باعث شد که زمینه مناسبی برای بررسی مولکول‌ها باشد.

تصویری از تلسکوپ رادیویی در سیرا نوادای اسپانیا

نیکلاس بیور، دانشمند سیاره‌ای رصدخانه پاریس در فرانسه و همکارانش با استفاده از تلسکوپ رادیویی در سیرا نوادای اسپانیا به رصد لاو جوی پرداختند. اتانول و گلیکول‌آلدهید دو مورد از ۲۱ مولکول شناسایی شده بر روی این دنباله‌دار است. سایر مولکول‌ها مانند موتوکسیدکربن و مجموعه‌ای از مواد آلی پیش از این در سایر دنباله‌دارها مشاهده شده بود. این یافته‌ها در مجله Science Advances منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: phys.org