بیگ بنگ: دانشمندان موفق به کشف کهکشان کوتوله پنهانی شده‌اند که در مدار کهکشان راه شیری در چرخش است و می تواند دیدگاه دانشمندان را نسبت به چگونگی عملکرد ماده تاریک در کنار هم نگه داشتن کهکشان‌ها تغییر دهد.

galaxis-2به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، دليل پنهان بودن اين كهكشان كوتوله از چشم اخترشناسان كم‌فروغ بودن بيش از اندازه آن است، در واقع اين كهكشان كم‌نورترين كهكشان اقماري‌ است كه تا به امروز مشاهده شده‌است و اين كشف نشان مي‌دهد احتمالا تعداد بيشتري از چنين كهكشان‌هايي در اطراف ما در حركتند. در حال حاضر نزديك به 50 كهكشان شناخته شده در مدار كهكشان راه شيري در چرخشند، و تقريبا 40 مورد از آنها كم نورند، از اين رو در دسته كهكشان‌هاي كروي كوتوله قرار مي‌گيرند.

شايد 50 كهكشان اقماري یا کوتوله به نظر زياد باشد،‌ اما مشكل اينجاست كه براساس درك موجود از ماده تاريك و چگونگي تاثير آن بر تشكيل كهكشان‌ها، بايد صدها كهكشان اين چنيني در مدار راه شيري در حركت مي‌بودند. اين موضوعي است كه به مسئله قمرهاي گم شده مشهور است و اخترشناسان تاكنون موفق به توضيح آن نشده‌اند،يا درك بشر از ماده تاريك بر پايه‌اي اشتباه بنا شده و يا تمامي اين كهكشان‌ها از ديد بشر پنهان مانده‌اند.

اكنون محققان به اين نتيجه رسيدند كه احتمال دومي قوي‌تر است. تا به امروز امكان رصد كهكشان‌هايي تاريك‌تر از قدر مطلق 8- براي دانشمندان وجود نداشت. قدر مطلق ميزان درخشندگي يك جرم كيهاني را كه از فاصله 32.6 سال نوري قابل مشاهده‌ است، تعيين مي‌كند. در مقايسه با اين كهكشان جديد،‌ قدر مطلق كهكشان آندرومدا منفي 21.77 و قدر مطلق ابر ماژلاني بزرگ منفي 18.35 است. از اين رو اگرچه منفي 8 بسيار كم‌نور است، اما كهكشان جديد از اين ميزان نيز تاريك‌تر بوده و قدر مطلق آن منفي 0.8 است و همين موضوع آن را به تاريك‌ترين كهكشاني تبديل كرده كه تاكنون رصد شده‌‌ است.

161121155920_1_900x600
موقعیت کهکشان کوتوله سنبله در اطراف کهکشان راه شیری

كهكشان کوتوله ی جديد، سنبله 1 نامگذاري شده‌ است، زيرا در مسير صورت فلکی سنبله قرار گرفته‌ است. اين كهكشان با استفاده از تلسكوپ 8.2 متري سوبارو در هاوايي رصد شده‌ است زيرا اين تلسكوپ از ديافراگم بزرگي برخوردار است و مي‌تواند نسبت به ديگر تلسكوپ‌ها نور بيشتري دريافت كند. اين تلسكوپ توانست بخشي بزرگ از آسمان شب را با استفاده از ابزاري به نام دوربين هايپر سوپريم رصد كرده و مناطقي با تراكم بيش از اندازه ستارگان را بيابد و سپس اين مناطق را براي يافتن كهكشان‌هاي تاريك مورد بررسي بيشتر قرار دهد.

براساس اين اطلاعات، سوبارو توانست كهكشان تاريك سنبه 1 را كه وسعتي برابر 248 سال نوري دارد و در فاصله 280 هزار سال نوري از خورشيد واقع شده را كشف كند. مهمتر از كشف اين كهكشان، يافتن راهي براي رصد اين نوع از كهكشان‌ها است كه اخترشناسان را هيجان‌زده ساخته‌، زيرا اكنون امكان رصد تعداد بيشتري از اين كهكشان‌ها به وجود آمده‌ است. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

اطلاعات بیشتر: subarutelescope.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.