بیگ بنگ: یک تیم از اخترشناسان، درخشان ترین و خشن ترین انفجار ابرنواختری که تاکنون مشاهده شده، را کشف کردند که نورش هزار بار بیشتر از یک ابرنواختر معمولی است.

این تصویر هنری درخشش این ابرنواختر را از یک سیاره ی فرضی در فاصله ی 10 هزار سال نوری از این انفجار ستاره ای نشان می دهد.

به گزارش بیگ بنگ، این ابرنواختر که ASAS-SN-15lh نام گرفته است در ماه ژوئن سال گذشته با کمک سیستم تلسکوپ های واقع در شیلی و هاوایی کشف شده است، این ابرنواختر درخشان در کهکشانی واقع در 3.82 میلیارد سال نوری از زمین واقع شده و هزاران برابر پرنورتر از ابرنواخترهای معمولی است و جالب‌تر اینکه ۵۰ برابر از کهکشان راه‌شیری ما هم درخشان تر است.

ابرنواخترها انفجار‌های ستاره‌ای خشونت‌آمیز و برخی از درخشان‌ترین اجرام در جهان هستند که به استناد یافته‌های بشر، مشاهدات این اجرام به حدود دو هزار سال قبل بر‌می‌گردد. در دو دهه گذشته یک دسته‌بندی جدید نادر از ابرنواختر‌های فوق‌العاده درخشان کشف شده که درخشش آنها صد تا هزار برابر بیشتر از ابرنواخترهای معمولی است.
عکسی از قبل و بعد از انفجار ستاره ای در این کهکشان دور دست

دانشمندان بر این باورند که این ابرنواختر‌های فوق‌العاده درخشان از مغنااخترها، که ستاره‌های نوترونی با میدان‌های مغناطیسی بسیار قوی هستند، نیرو می‌گیرند که این خاصیت مغناطیسی سبب درخشندگی بسیار زیاد آنها می‌شود. بر اساس این نظریه، چرخش میدان مغناطیسی ستاره ی نوترونی پس از انفجار باعث، افزایش درخشندگی می شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع:  sci-news.com , sciencemag.org