بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل ناسا دور دست ترین کهکشان ِ کیهان را رصد کردند، این کهکشان 13.4 میلیارد سال نوری با زمین فاصله دارد و مربوط به دوران اولیه ی جهان است.

تصویری از دورترین کهکشان مشاهده شده در فاصله ی 13.4 میلیارد سال نوری از زمین
تصویری از دورترین کهکشان مشاهده شده در فاصله ی 13.4 میلیارد سال نوری از زمین

به گزارش بیگ بنگ، علائم نوری گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی هابل که یک گروه بین المللی از ستاره شناسان آن را شناسایی کردند، متعلق به کهکشان GN-z11 است که در صورت فلکی دب اکبر (خرس بزرگ) واقع شده است. تصویر گرفته شده توسط هابل نشان می دهد که این کهکشان داغ و جوان تنها 400 میلیون سال بعد از بیگ بنگ به وجود آمده است و نور آن بعد از 13.4 میلیارد سال سفر به زمین رسیده است، در واقع ما به گذشته ی 13.4 میلیارد سال پیش این کهکشان نگاه می کنیم و شاید الان این کهکشان وجود نداشته باشد. این نکته نیز باید گفته شود که با توجه به انبساط کیهان این کهکشان هم اکنون در فاصله ی بسیار دورتری از زمین وجود دارد، به مقاله ی “جهان چه اندازه بزرگ است” مراجعه کنید.

image_3677_2e-GN-z11محققان از حداکثر قابلیت های تلسکوپ هابل استفاده کرده اند تا موفق به کشف این کهکشان دوردست شوند. ستاره شناسان میزان انتقال به سرخ کهکشان GN-Z11 را عددی برابر 11.1 محاسبه کردند که نشان می دهد این کهکشان 13.4 میلیارد سال نوری از زمین فاصله دارد و این یعنی محققان موفق شده اند یکی از نخستین کهکشان ها را در دوران اولیه ی کیهان مشاهده کنند. با وجود اینکه کهکشان GN-z11 به اندازه قابل توجهی کوچکتر از کهکشان راه شیری است اما میزبان شمار زیادی از شکل گیری ستاره ها در آن مشاهده می شود. ویدئوی از موقعیت این کهکشان را در ویدئوی زیر مشاهده کنید:

الگوهای توصیفی تکامل ستاره ها وجود چنین کهکشان قابل توجهی را بلافاصله بعد از پیدایش کیهان، پیش بینی نمی کنند. ستاره شناسان می گویند کشف این کهکشان نشان می دهد که دانش ما در مورد جهان اولیه هنوز بسیار محدود است. این کهکشان ۳۰۰ میلیون سال دورتر از کهکشانی است که سال گذشته کشف شده بود. به نظر می‌رسد که این رکورد دیگر تا زمان پرتاب و عملیاتی شدن تلسکوپ فضایی جیمز وب جابجا نشود. تلسکوپ جیمز وب یک تلسکوپ ۶٫۵ متری است که در طول موج فروسرخ کار می‌کند و قرار است در سال ۲۰۱۸ به فضا پرتاب شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: hubblesite.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. مغز من کە سوت کشید با اینکە مهندس میکانیکم. با تشکر از اینهمه مطالب زیبا.