بیگ بنگ: دانشمندان موفق شدند ستاره ی غول پیکری را کشف کنند که 1300 برابر بزرگتر از خورشید ما است. ستاره شناسان با استفاده از تلسکوپ بزرگ رصدخانه VLT در آتاکامای شیلی واقع در کویر آتاکامای شیلی موفق به مشاهده این ستاره ابر غول شدند که در صورت فلکی قنطورس جای دارد.

dn25207-1تصویری هنری از سامانه ستاره ایHR 5171 A

این ستاره زرد که HR 5171 A نام گذاری شده است، در فاصله 12 هزار سال نوری از زمین جای دارد. به گفته ستاره شناسان رصدخانه کوت دازور در نیس فرانسه و رصدخانه پارانال در شیلی، این ستاره یک میلیون بار بیشتر از خورشید روشنایی دارد. ستاره های غول پیکر زرد رنگ، بسیار نادر هستند و تنها ده عدد از آنها در کهکشان راه شیری شناسایی شده اند که مشهورترین آنها ستاره رو کاسیوپیا (Rhô Cassiopeiae ) است. این ستاره در دسته‌ی متفاوتی از مرحله‌ی تحول ستاره‌ها قرار دارد؛ بنابراین به گونه‌ای دیگری از ستاره‌ها موسوم به ستاره‌های سرخ تعلق دارد.

طول موجی که این ستاره‌ی غول‌پیکر می‌تابد بسیار شبیه به خورشید است اما قطر آن ۱۳۰۰ بار بزرگ‌تر از یگانه‌ ستاره‌ی منظومه‌ی شمسی است. به عبارت دیگر اگر خورشید را از مرکز منظومه‌ی شمسی برداریم و این ستاره‌ی غول‌پیکر را جایگزین کنیم٬ همه‌ی سیارات از عُطارد تا مشتری را دربرخواهد گرفت. جالب است بدانید که این ستاره‌ی ابر غول تنها نیست و ستاره‌ی هم‌دم کوچک‌تری٬ چهر‌ه‌به‌چهر‌ه‌ی او در حال گردش میباشد که باعث ایجاد نوسان در گردش ستاره بزرگتر می شود. ستاره‌ی HR 5171 A آن‌قدر بزرگ‌ است که با ستاره‌ی هم‌دم خود چرخ به رخ شده و سطح آن را لمس و ساختاری بادام‌زمینی مانند ایجاد می کند.

eso1409aتصویری از ستاره‌ی ابر غول زرد که اندازه‌ی آن ۱۳۰۰ برابر خورشیدمیباشد و در مرکز تصویر قابل مشاهده است.

هر دو ستاره جز ستارگان ابر غول می باشند، اما تصور می‌شد که اندازه‌ی ستاره‌های ابر غول زرد حداکثر ۷۰۰ برابر خورشید باشد. اندازه‌گیری‌های تازه‌ی ستاره‌ی HR 5171 A نشان داد که این نوع ستاره‌ها می‌توانند بزرگ‌تر هم باشند. ستاره‌ی HR 5171 A حدوداً ۵۰ درصد بزرگ‌تر از ستاره‌ی ابط‌الجوزا – نهمین ستاره‌ی پرنور آسمان- در صورت فکلی جبار است. لازم بذکر است این ستاره با چشم غير مسلح هم قابل مشاهده است.

منابع: universetoday , newscientist

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. با عرض سلام و درود
    مقاله بسیار شگفت انگیزی بود .
    فقط یک نکته را متوجه نشدم .
    اگر قطر این ستاره 1300 برابر خورشید باشد بزرگی ان باید 1300 به توان 3 برابر شود