بیگ بنگ: اخترشناسان برای اولین بار ستاره ای کشف کردند که در واکنش به سیاره ی خود هیجان زده و دچار تپش هایی شبیه ضربان قلب می شود. دانشمندان این رفتار را به داستانی عاشقانه تشبیه کرده اند که بین یک ستاره و سیاره در جریان است.

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی اسپیتزر ناسا، رفتار عجیب یک ستاره در اثر نزدیک شدن سیاره اش به آن را بررسی کردند. سیاره با نام HAT-P-2b در دوره مداری 5.8 روزه به دور ستارۀ مادری اش می‌چرخد. ستاره مادری 370 سال نوری از زمین فاصله دارد و دارای تپش های (پالس های) کاملا زمان بندی شده است. سیاره ای که به دور این ستاره می چرخد، یکی از پرجرم ترین سیارات فراخورشیدی است که تا به امروز شناخته شده است، به طوری که جرم آن هشت برابر جرم مشتری است. ستاره میزبانش نیز حدود 100 برابر بزرگتر از این سیاره است.

یافته‌های ناسا نشان می‌دهد که این سیاره هر زمان به میزبان خود نزدیک می‌شود، با آن تعامل ایجاد می‌کند. اگر کشش گرانشی بین دو جسم باعث این نوسانات ضربان‌مانند شده باشد، یافته‌های جدید می‌تواند پیامدهای عمده‌ای در شیوه جستجو و بررسی سیارات فراخورشیدی توسط دانشمندان در آینده داشته باشد. این یافته‌ها نشان می‌دهد که سیارات می توانند تاثیر قابل توجهی بر روی فرآیندهای فیزیکی عامل در ستاره میزبان داشته باشند.

نیکول لویس، ستاره‌شناس موسسه علوم تلسکوپ فضایی در بالتیمور گفت: « ما این رصدها را برای ارائه دیدگاه دقیق‌تر از گردش جوی سیاره HAT-P-2b انجام دادیم. کشف نوسانات دور از انتظار بود اما قطعه دیگری را به پازل چگونگی تکامل این سیستم افزوده است.» محققان موسسه فناوری ماساچوست(MIT)، بیش از 350 ساعت مشاهده را که توسط تلسکوپ فضایی ‘اسپیتزر’ ناسا در فاصله زمانی میان ژوئیه 2011 و نوامبر 2015 ثبت شده بود، آنالیز کردند. محققان می‌گویند که این کشف نشان می‌دهد درک کنونی در مورد تعاملات ستاره-سیاره ناقص است و باید مطالب بیشتری از بررسی ستارگان میزبان‌های شبیه این آموخت. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astrophysical منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.