بیگ بنگ: به تازگی دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل در هسته ی کهکشان ما جمعیتی از ستاره های کوتوله‌ ی سفید باستانی را کشف کرده اند که از سوختن ستاره‌های پرجنب‌و‌جوش ساکن مرکز کهکشان راه شیری به جا مانده است.

تصویری از موقعیت ستاره های کوتوله ی سفید در مرکز کهکشان راه شیری
تصویری از موقعیت ستاره های کوتوله ی سفید در مرکز کهکشان راه شیری

این بدین معنی است که ستاره‌شناسان نقشه‌های ساختار اولیه کهکشان ما را کشف کرده‌اند. یافته‌های حاصل از این مطالعه که ناسا با جزئیات بیشتر آن را مورد بررسی قرار داده، نشان می‌دهد ساختار این کهکشان به شکل یک برآمدگی وسیع مرکزی است که ستارگان مانند دیسکی به شکل یک پنکیک در اطراف آن قرار دارند.

طبق اعلام ناسا، تجزیه‌ و تحلیل داده‌های هابل از ستارگان این منطقه که در صورت فلکی قوس واقع شده اند و 26 هزار سال نوری از زمین فاصله دارند این فرضیه را نشان می دهند که ابتدا برآمدگی مرکزی راه شیری تشکیل شده و به سرعت و در عرض کمتر از دو میلیارد سال ساکنان ستاره‌ای‌اش متولد شده‌اند. بقیه دیسک پهناور این کهکشان که شامل ستارگان نسل دوم و سوم است، آهسته‌تر در مناطق حومه‌ای و در اطراف برآمدگی مرکزی مانند یک کلاه مکزیکی غول‌پیکر به وجود آمده و رشد کرده‌اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله ی Astrophysical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: hubblesite.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.