کشف سیاره ای که سه ستاره دارد!

بیگ بنگ: ستاره شناسان از کشف سیاره ای جدید با سیستم سه ستاره ای خبر دادند. محققان هزاران سیاره فراخورشیدی کشف کرده اند که بسیاری از آنها دو ستاره دارند، اما کشف جدید آنها چهارمین سیاره محسوب می شود که سه ستاره دارد.

planetwithtrبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، فاصله این سیاره تازه کشف شده از زمین حدود ۶۸۵ سال نوری است که این فاصله در میان چهار سیاره ای که سیستم سه ستاره ای دارند، نزدیک ترین نسبت به زمین محسوب می شود. این سیاره با نام KELT-4Ab ، یک سیاره گازی غول پیکر شبیه مشتری است و تنها به دور یکی از سه ستاره خود به نام KELT-A می چرخد که سه روز طول می کشد.

اما دو ستاره دیگر این سیستم کم نورتر و دورتر هستند و در یک فاصله قابل توجه به دور یکدیگر می چرخند. گردش یک دور کامل این جفت ۳۰ سال طول می کشد. از سوی دیگر آنها در حین چرخیدن به دور یکدیگر، به دور ستاره اولیه این سیستم به نام KELT-A نیز می چرخند و چهار هزار سال طول می کشد تا یک دور کامل به دور این ستاره بچرخند.

سیاره KELT-4Ab به ستاره خود بسیار نزدیک تر است، بنا بر این ستاره این سیاره نسبت به خورشید زمین، ۴۰ برابر بزرگتر در آسمان به نظر می رسد. بیشتر سیاره های گازی شکل غول پیکر در فاصله ای قابل توجه به دور ستاره میزبان خود می چرخند. نزدیکی تقریبی KELT-4Ab این سیاره را به یک ‘مشتری داغ’ تبدیل می کند. محققان مرکز اخترفیزیک هاروارد-اسمیتسونین یافته های خود را در مجله Astronomical منتشر کردند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر:  scientificamerican , phys.org

1. سید محمد گفت:

بسیار ممنون از سایت بسیار خوبتون

2. maziar گفت:

که سه روز طول می کشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟