بیگ بنگ: دانشمندان یک جرم کیهانی کشف کردند که سیاره نیست ولی دارای “حلقه” است. این جرم کیهانی سیارکی با نام «چاریکلو» است که پنجمین جرم منظومه‌ی شمسی پس از مشتری٬ زحل٬ اورانوس و نپتون ( غول های گازی ) است که حلقه دارد.

eso1410cتصویری هنری از حلقه ای اطراف سیارک چاریکلو که در حال چرخش به دور آن هستند.

تا سال ۱۹۷۷، ستاره شناسان فکر می کردند تنها جرم حلقه دار در سامانه ی خورشیدی، سیاره زحل است. اما اکنون ما می توانیم نخستین سیارک را هم به فهرست اجرام حلقه دار بیفزاییم.  چاریکلو سیارکی از دسته‌ی «سانتورها» است و با قطر تقریبی ۲۵۰ کیلومتر در مداری بین زحل و اورانوس به‌دور خورشید حرکت می‌کند.

این حلقه ها در ۳ ژوئن ۲۰۱۳ و زمانی یافته شدند که ستاره شناسان از ۷ جایگاه گوناگون در آمریکای جنوبی، چاریکلو را در حال گذر از برابر ستارۀ UCAC4 248-108672 رصد کردند. آن ها به هنگام تماشای این این رخداد، دو اُفت را در درخشش ظاهری ستاره دیدند که درست پیش و پس از گذشتن سیارک از جلوی آن رخ داد. از آنجایی که دانشمندان این رویداد را از 7 پایگاه دنبال می کردند توانستند بهترین زمان سنجی را انجام دهند تا به اطلاعات بیشتری درباره ی جهت گیری، شکل، پهنا، و مواد دیگرِ حلقه ها دست یابند. افزون بر آن، ستارشنان بر این باورند که یک قمر هم در دل خرده سنگ های حلقه های این سیارک پنهان شده است.

ستاره شناسان معتقدند این حلقه ها بازمانده های یک برخورد کیهانی میباشند که اکنون به دور این سیارک در حال چرخش میباشند، این نظریه برای چگونگی شکل گیری سیاره ها به گرد ستارگان نیز به کار می رود.

مطالعه بیشتر در : universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.