بیگ بنگ: محققان استرالیایی با استفاده از آرایه ی جدید تلسکوپ رادیویی موفق به کشف سیگنال یک کهکشان در فاصله بیش از پنج میلیارد سال نوری از زمین شدند.

تصویری از نور کهکشان رادیویی PKS B1740-517، که با استفاده از تلسکوپ جمینی جنوبی بدست آمده است.
تصویری از نور کهکشان رادیویی PKS B1740-517، که با استفاده از تلسکوپ جمینی جنوبی بدست آمده است.

به گزارش بیگ بنگ، یک تیم از محققان به رهبری جیمز آلیسون، از روش ویژه ‎ای برای ردیابی تغییرات در امواج رادیویی که از مرکز این کهکشان ساطع می شود، استفاده کردند. دکتر آلیسون از کارشناسان سازمان تحقیقات صنعتی و علمی مشترک المنافع (CSIRO) در استرالیا می گوید: « کشف یک دسته امواج رادیویی کیهانی که قبل از تولد منظومه شمسی ساطع شده اند، نشان می دهد که یک تلسکوپ رادیویی جدید می تواند کهکشان هایی را تشخیص دهد که تلسکوپ های دیگر نمی توانند.»

این کهکشان در فاصله ۵ میلیارد سال نوری از زمین قرار داشته و نام PKS B۱۷۴۰-۵۱۷ نیز برای آن انتخاب شده است. این کشف مهم را می توان یکی از اولین اکتشافات تلسکوپ رادیوییASKAP دانست. در این پروژه، 36 آنتن تلسکوپ رادیویی در 300 کیلومتری نواحی مرکزی شهر گرالدتون (Geraldton) واقع در غرب استرالیا به کار گرفته شده است.

تصویری از آرایه ی تلسکوپ رادیویی جدید در استرالیا
تصویری از آرایه ی تلسکوپ رادیویی جدید در استرالیا

این امواج رادیویی که از کهکشان PKS B1740-517 در جهت صورت فلکی جنوبی آرا ساتع می شود، حامل گاز هیدروژن سرد است. گاز هیدروژن سرد مواد اولیه برای تشکیل ستاره است و در بیشتر کهکشان ها به وفور یافت می شود. ستاره شناسان می توانند یک کهکشان را از روی گاز هیدروژن آن تشخیص دهند؛ آنها می توانند این کار را حتی زمانی که نور ستارگان کم و یا این کهکشان ها در زیر گرد و غبار پنهان شده اند، انجام دهند.

ایلین سادل، استاد اخترفیزیک در دانشگاه سیدنی، گفت: « تجهیزات ما در حال اسکن بخش ناشناخته‌ی طیف رادیویی بازه‌ی 700 تا 1800 مگاهرتز هستند. این به ما اجازه می‌دهد تا هیدروژنی که در اعماق فضا قرار دارد را مشاهده کنیم. در واقع ما به دنبال کهکشان‌هایی هستیم که 5 تا هشت میلیارد سال عمر دارند.» در 10 میلیارد سال پیش، روند ستاره سازی در کهکشان ها ده برابر سریع تر از امروز انجام می شد.دانشمندان امیدوارند با مطالعات کهکشان های 5 تا 8 میلیارد ساله به درک چگونگی، کاهش نرخ ِ ستاره سازی دست یابند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مراسم National Astronomy Meeting ارائه شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.