کشف شبیه ترین سیاره ی فرا خورشیدی به زمین

1368695965

دانشمندان در یک گام رو به جلوی دیگر در شناسایی جهان‌های قابل سکونت، برای نخستین بار موفق به کشف سیاره‌ای در اطراف منظومه شمسی شده‌اند که نه تنها به اندازه زمین بوده بلکه از نسبت مشابه آهن و سنگ برخوردار است.

kepler-78bs-sizeتصویری از از کره زمین را در مقایسه با سیاره داغ و مذابی کپلر۷۸B  مشاهده می کنید،  این سیاره حدود ۲۰ درصد بزرگ تر از زمین است،  قطر آن ۹،۲۰۰ مایل  و وزن آن حدود ۱٫۸ برابر زمین است.

به گزارش ایسنا ، سیاره کپلر-۷۸b در اطراف ستاره‌ای کوچکتر از خورشید گردش کرده و در صورت‌فلکی ماکیان در فاصله ۴۰۰ سال نوری قرار دارد. این سیاره سال گذشته توسط تلسکوپ کپلر کشف شد که سیارات احتمالی فراخورشیدی را در زمان گذر آنها از برابر ستاره‌های میزبانشان با کم و زیاد شدن نور آنها شناسایی می‌کرد. این سنجش‌ها نشان داد که قطر سیاره کپلر-۷۸b تنها ۲۰ درصد از زمین بزرگتر بوده و همچنین عملا بر روی سطح ستاره میزبانش گردش می‌کند. بر اساس سنجش‌های محققان، دمای سطح این سیاره حداقل ۲۰۰۰ درجه گرمتر از زمین است.

مدار سیاره کپلر-۷۸b به دور ستاره میزبانش تنها ۸٫۵ ساعت بوده و دانشمندان بر این باورند که این سیاره احتمالا در چند میلیارد سال آینده توسط میزبانش بلعیده خواهد شد. در حالیکه سطح به احتمال زیاد مذاب و دمای بسیار بالای سیاره، امکان برخورداری آن از حیات را بسیار ضعیف می‌کند، دو تیم مستقل از ستاره‌شناسان به تعیین تراکم آن با استفاده از ابزار زمینی پرداختند. آنها با استفاده از تلسکوپهای مختلف، شدت گرانش سیاره را نسبت به ستاره مبزبانش سنجیدند که اطلاعات به دست آمده از آن می‌تواند برای بررسی وزن و ترکیبات کپلر-۷۸b مورد استفاده قرار بگیرد.

این نتایج نشان داد که این سیاره از تراکم مشابه زمین برخوردار بوده و عمدتا از آهن و سنگ ساخته شده است.تراکم زمین ۵٫۵ گرم بر سانتیمتر مکعب بوده که در مقایسه با آن تراکم کپلر-۷۸b حدود ۵٫۳ گرم بر سانتیمتر مکعب است. تلسکوپ کپلر ناسا پیش از دست دادن قابلیت نشان‌گیری دقیق خود در اوایل سال جاری حدود سه هزار و ۵۰۰ سیاره احتمالی را شناسایی کرده بود و بررسی‌ها برای تائید آنها ادامه دارد.

نتایج این پژوهش در مجله nature منتشر شده است.

مشاهده مقاله این تیم