بیگ بنگ: کاوشگر کنجکاوی به تازگی در مسیر سفر اکتشافی خود در خاک سیاره مریخ،‌ با شهاب‌سنگی عجیب و غریب و فلزی در دامنه‌های کوه شارپ برخورد کرده‌ است.

pia21134به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، سقوط شهاب‌سنگ‌ها روي سطح مريخ به واسطه اتمسفر رقيق و فاصله كمي كه نسبت به كمربند سياركي دارد،‌ پديده‌اي رايج است، اما اين شهاب‌سنگ كوچك به اندازه‌اي گرد و صيقلي است كه محققان آن را Egg Rock نامیده اند. اين تكه سنگ عجيب همچنين از چندين شيار عميق برخوردار است كه نشان مي‌دهد در دوره‌اي از عمر خود به حالت مذاب درآمده است. اين شهاب‌ سنگ، در منطقه‌اي قرار گرفته كه كنجكاوي امكان نزديك‌ شدن به آن را داشته‌ است تا با ثبت تصاويري دقيق امكان تجزيه و تحليل تركيبات آن را براي دانشمندان فراهم آورد.

محققان معتقدند اين شهاب‌ سنگ از جنس نيكل و آهن ساخته شده و از قلب سازه‌اي در كمربند سياركي جدا شده‌ است. اجرام اين كمربند معمولا پس از رانده شدن توسط ميدان مغناطيسي سياره مشتري، به سوي مريخ پرتاب مي‌شوند. براساس ظاهر اين سنگ، به نظر مي‌آيد سنگ زمان ورود به اتمسفر مريخ ذوب شده و پس از رسيدن به سطح سياره دوباره به حالت جامد و سخت بازگشته‌ است.

pia21133دوربين Chem-cam كنجكاوي اين تصوير دقيق را از اين شهاب‌سنگ 4 سانتيمتري ثبت كرده‌ است: از آنجايي كه تعداد سقوط شهاب‌سنگ‌ها روي زمين بسيار كمتر از تعداد شهاب‌ سنگ‌هاي مريخي است،‌ از اين رو مطالعه روي اين نمونه‌ها فرصتي براي مطالعه روي بخش‌هايي از سامانه خورشيدي را فراهم مي‌آورد كه دسترسي انسان به آن دشوار است و در عين حال مي‌تواند جزئيات بيشتري درباره اجرام كمربند سياركي و وضعيت سياره مريخ در اختيار دانشمندان قرار دهد.

مريخ همچنين از فرايند اكسيداسيون كمتر و فرسايش خفيف‌تري نسبت به زمين برخوردار است،‌ از اين رو شهاب‌سنگ‌هايي كه در سطح اين سياره فرود مي‌آيند نسبت به اجرامي كه به زمين برخورد مي‌كنند از وضعيت سالم‌تري برخوردارند. كنجكاوي در حال حاضر در پايه كوه شارپ در حركت است و به جستجوهايش براي يافتن مداركي از وجود حيات در گذشته‌هاي اين سياره ادامه مي‌دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.