بیگ بنگ: یک تیم بین المللی از ستاره‌شناسان استرالیایی موفق به کشف قدیمی‌ترین ستارگان مشاهده شده تاکنون شده‌اند که به زمان پیش از شکل‌گیری کهکشان راه شیری که جهان تنها 300 میلیون سال داشت، برمی‌گردند.

شبیه سازی انفجار فرانواختری که 9 ستاره در کهکشان راه شیری از ترکیبات شیمیایی آنها برخوردار بود.
شبیه سازی انفجار فرانواختری که 9 ستاره در کهکشان راه شیری از ترکیبات شیمیایی آنها برخوردار بود.

به گزارش بیگ بنگ، لوییز هاوز از اعضای این تحقیق می‌گوید: « این ستاره‌های باستانی جزو قدیمی‌ترین ستاره‌های باقی مانده در جهان هستند و قطعا قدیمی‌ترین ستاره‌هایی هستند که تاکنون مشاهده کرده ایم.» هاوز می‌گوید این ستاره‌ها، قدیمی‌تر از راه شیری بوده و احتمالا کهن‌ترین اجرام آسمانی هستند که بشر تاکنون کشف کرده است. این ستارگان که در نزدیکی مرکز راه شیری شناسایی شده‌اند، بطور عجیبی خالص هستند اما از ماده یک ستاره قدیمی‌تر برخوردارند که طی انفجاری عظیم موسوم به فرانواختر(hypernovae) از بین رفته است.

دانشمندان به صورت جداگانه 14،000 ستاره را مورد بررسی قرار دارند، از بین آنها 9 ستاره کاندید قدیمی ترین ستارگان بودند که از سطوح پایین ِ کربن، آهن و سایر عناصر سنگین برخوردارند که نشان می‌دهد ستارگان اولیه احتمالا به عنوان ابرنواختر عادی منفجر نشده‌اند. پروفسور مارتین آسپلوند، رهبر ارشد این پروژه اظهار کرد: « کشف چنین ستارگان نادری در میان میلیاردها ستاره در مرکز راه شیری مانند یافتن یک سوزن در انبار کاه بود.»

تصویری از پروفسور مارتین آسپلوند در رصدخانه كوه استروملو، کانبرا - استرالیا
تصویری از پروفسور مارتین آسپلوند در رصدخانه كوه استروملو، کانبرا – استرالیا

تلسکوپ نقشه‌برداری آسمان دانشگاه ملی استرالیا از قابلیت منحصربفردی برای شناسایی رنگهای متمایز ستارگان ضعیف برخوردار است و این موضوع برای این تحقیق از اهمیت زیادی برخوردار بوده است. این محققان پس از کشف یک ستاره بسیار قدیمی در سال 2014 در لبه راه شیری، بر بخشهای متراکم‌تر مرکزی کهکشان که ستارگان بسیار زودتر شکل گرفته‌اند، متمرکز شدند. جزئیات بیشتر این پژوهش در مجله nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: astronomynow , phys.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.