بیگ بنگ: یک تیم ستاره شناسی به رهبری تیم دانشگاه استرالیا قدیمی ترین ستاره که 13.6 میلیارد سال سن دارد و فقط در 200 میلیون سال پس از بیگ بنگ پا به عرصه وجود نهاده بود را کشف کردند. این کشف به دانشمندان اجازه می دهد بر روی شیمی ستاره های اولیه و مراحل تکاملی جهان مطالعه کنند.

140212002233-skymapper-telescope-australia-national-university-story-topتصویری از تلسکوپ Skymapper ANU در نمایی از آسمان پر ستاره استرالیا

 

دانشمندان با استفاده از تلسکوپ  SkyMapper ANU جرم کیهانی را کشف کرده اند که قدیمی‌ترین ستاره جهان تا به امروز است. به گفته استفان کلر از دانشگاه ملی استرالیا، ستاره جدید موسوم به Methuselah در کهکشان راه شیری و در فاصله 6000 سال نوری از زمین واقع شده و یکی از 60 میلیون ستاره ای است که توسط این تلسکوپ رصد شده است. فقدان کامل سطوح قابل تشخیص آهن در طیف نوری آن، گواهی بر قدمت بالایش است.

این برای اولین بار است که دانشمندان قادر خواهند بود به روشنی به اثر شیمیایی یک ستاره اولیه پی ببرند. این یکی از اولین مراحل فهمیدن این است که ستاره ها به چه چیزی شباهت داشتند.این ستاره ما را قادر می کند تا اثر شیمیایی ستاره های اولیه را بدست آوریم. ستاره هایی که کشف شدند اولین ستاره در میلیون ها ستاره بودند. این تلسکوپ برای یافتن این ستاره قادر است کار پیدا کردن سوزن در انبار کاه را انجام دهد و ستاره های با آهن کمتر را از رنگشان تشخیص دهد. ترکیب این ستاره کهن جرمی معادل 40 برابر خورشید ما را دارد، میزان آهن موجود در این ستاره کمتر از یک میلیونم آهن خورشید و 60 برابر کمتر از هر ستاره شناخته‌شده دیگری است و هیدروژن و هلیوم مورد نیاز این ستاره در بیگ بنگ پدید آمده است و بنابراین قدیمی‌ترین ستاره جهان به شمار می‌آید.

starاین ستاره، با نام SMSS J031300.36670839.3، که توسط تیم ستاره شناسی دانشگاه ملی استرالیا کشف شده است، 13.6 میلیارد سال سن دارد.

قبلا تصور می شد که ستاره های اولیه در انفجار های بسیار شدیدی می میرند و فضا را پر از آهن می کنند، اما ترکیب ستاره های باستانی با عناصری مانند کربن و منیزیم است و هیچ نشانه ای از وجود آهن دیده نمی شود، این نشانه ها این موضوع را نشان می دهد که انفجار ابر نواختر های اولیه بطور شگفت انگیزی کم انرژی بود و البته با عناصر سنگینی مانند آهن در قلب کهکشان و توسط سیاهچاله ها مصرف می شود. این نتایج یک اختلاف دیرینه بین مشاهدات و پیش بینی ها در مورد بیگ بنگ را حل می کند. این کشف تازه پیش بینی ستاره  شناسان از قدیمی ترین ستاره جهان را مغلوب می کند. این ستاره بنام  HD 140283 در فاصله 186 سال نوری منظومه شمسی از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده که در ابتدای کیهان قبل از اینکه ستاره ها عناصر سنگین را ایجاد کنند به وجود آمده است.

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. سلام
    من گیج شدم
    ۶۰۰۰ سال نوری فاصله از زمین
    ۱۸۶ سال نوری فاصله از منظومه شمسی؟؟؟

    1. درود، در مقاله نوشته شده ستاره Methuselah که در اون زمان تازه کشف شده حدود 6000 سال نوری از زمین فاصله داره و ستاره HD 140283 که قبلا رکورد دار قدیمی ترین ستاره جهان بوده، 186 سال نوری از ما فاصله داره.

  2. لطفا پاسخ بفرمایید،
    ۱. تصور من این بود که کلیه اجرام آسمانی کیهان و جهان قابل مشاهده ما در اثر بیگ بنگ تشکیل شده و قبل از آن چیز دیگری نبوده. حال چطور ممکن است که ستاره Methuselah عمری بیشتر از جهان داشته باشد؟
    ۲. چگونه ممکن است چنین ستاره ای با ۴۰ برابر جرم خورشید اینقدر عمر کند؟ در حالی که کربن و مواد سنگین موجود در بدن ما در ستاره های منفجر شده بعد از بیگ بنگ تولید شده؟