بیگ بنگ: یک تیم ویژه از کارشناسان نجومی با بررسی 300 کهکشان مارپیچی، قدیمی‌ترین کهکشان را شناسایی کردند. طبق آخرین اخبار ناسا، پس از دوسال تحقیق ، ستاره‌شناسان و محققان ناسا با شناسایی قدیمی‌ترین کهکشان، آن را «BX442» نامگذاری کردند. ستاره شناسان در جولای 2012 یک کهکشان مارپيچي را مشاهده کردند که در ابتدای کیهان میلیاردها سال قبل از سایر کهکشان های ماریچی شکل گرفته بود. این جرم دور دست در حدود 3 میلیارد سال پس از بیگ بنگ به وجود آمد و نور آن پس از یک سفر 10.7 میلیارد ساله به زمین رسید.
6a00d8341bf7f753ef019101a4fb28970c
 تصاویر ارسالی تلسکوپ فضایی هابل به قدری جذاب بود که پروژه شناسایی نخستین کهکشان کیهانی با سرپرستی «دیوید لوو» از دانشگاه «تورنتو» و دانشمندان پژوهشکده اخترفیزک پس از دوسال به انجام رسید. در این پروژه کهکشان‌هایی با قدمت 3 میلیارد سال کشف شده‌اند که نور آنها پس از 10.7 میلیارد سال بعد به کره زمین و کهکشان راه شیری رسیده است. «دیوید لوو» در مصاحبه با خبرنگاران محلی اعلام کرد: حتی تصور این واقعیت که کهکشان‌هایی 13 میلیارد ساله وجود دارند، بسیار شگفت‌انگیز است. وی در ادامه افزود: کهکشان‌ها نیز همانند زمین در معرض تغییر و تحولات جوی قرار گرفته‌اند و شکل ظاهری‌شان طی چندین میلیارد سال به‌طرز عجیبی تغییر کرده است. طبق برآوردهای به عمل آمده، کهکشان «BX442» دورترین و کهن‌ترین کهکشان در کائنات شناخته شده است. سیاهچاله‌های این کهکشان دلیلی آشکار بر قدمت آن هستند و پس از کشف این راز کیهانی هم‌اکنون آزمایش‌های مختلف دانشمندان برای شناسایی راز آفرینش در حال اجرا است.

كهكشانهاي جهان امروز به دو گروه كهكشانهاي مارپيچي مانند راه شيري كه در اطراف ديسكهاي ستاره‌ و گاز با ستاره‌هاي جوان آبي‌رنگ چرخيده و كهكشانهاي بيضوي كه شامل ستاره‌هاي پيرتر و قرمزتر با جهت حركت تصادفي بوده، تقسيم شده‌اند. تركيب ساختارهاي كهكشاني در جهان اوليه بسيار متفاوت بوده و از تنوع بيشتر و بخش بزرگتري از كهكشانهاي غيرمعمول برخوردار بوده‌اند. اين كهكشان كه BX442 نام داشته، در مقايسه با كهكشانهاي ديگر از اين زمان در جهان به نسبت بزرگ محسوب شده و تنها 30 مورد از كهكشانهاي بررسي شده توسط اين ستاره‌شناسان به بزرگي اين كهكشان بوده‌اند. به گفته اين محققان، بررسي BX442 مي‌تواند به ستاره‌شناسان در درك چگونگي شكل‌گيري كهكشانهايي مانند راه شيري كمك می کند.

مطالعه بیشتر در: dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.