بیگ بنگ: ستاره شناسان ناسا با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل، رصدخانه اشعه ایکس چاندارا و تلسکوپ‌های زمینی ابركهكشان فوق فشرده M60UCD1 را شکار کردند، که  15 هزار برابر گسترده‌تر از كهكشان راه شيري است.

M60-UCD1

كهكشان متراكم  M60-UCD1 با انبوهي از ستارگان و سيارك‌ها در خوشه كهكشانی ويرگو ( Virgo   ) رصد شده است. نيمي از جرم اين كهكشان در شعاع 80 سال نوري كشف شده كه تراكم ستارگان را نشان مي‌دهد و 15 هزار برابر گسترده‌تر از كهكشان راه شيري است و متراکم‌ترین کهکشان نزدیک به زمین می باشد که توسط تعداد فوق‌العاده‌ای از ستارگان اشغال شده است. این کهکشان ده میلیارد سال قدمت دارد و نزدیک به کهکشان بیضوی عظیم NGC 4649 قرار گرفته و 54 میلیون سال نوری با کهکشان راه شیری فاصله دارد.

به گفته محققان ناسا، اين كهكشان يكي از پرنورترين و خارق‌العاده‌ترين كهكشان‌هايي است كه تاكنون ديده شده و 200 ميليون بار سنگين‌تر از خورشيد است. هيدروژن و هليوم بخش اعظم مواد و عناصر ستارگان كهكشان راه شيري را تشكيل مي‌دهند، اما در اين كهكشان قطعاً عناصر تركيبي ناشناخته‌اي وجود دارد كه عامل اصلي حجيم و متراكم بودن آن است. فراوانی عناصر سنگین در این کهکشان، محیطی نابارور را برای سیاره‌ها و حتی شکل‌گیری حیات ایجاد می‌کند.

جنبه دیگر M60-UCD1حضور یک منبع اشعه ایکس شفاف در مرکزش است که در داده‌های چاندرا آشکارسازی شد و توضیح این منبع، سیاهچاله عظیمی است که وزن آن حدود 10 میلیون برابر جرم خورشید است. ستاره شناسان در تحقیقاتشان به دنبال یافتن این موضوع بودند که آیا M60-UCD1 به عنوان خوشه‌های ستاره‌ای متولد شده یا هنگامی که ستارگان از آن جدا شدند، فشرده‌تر شده است. سیاه‌چاله‌های عظیم در خوشه‌های ستارگان یافت نمی‌شود، بنابراین چنانچه منبع اشعه ایکس به دلیل وجود یک سیاهچاله عظیم باشد، باید احتمالا از تصادم بین M60-UCD1 و یک یا تعداد بیشتری از کهشکان‌های مجاور به وجود آمده باشد. جرم بزرگ و فراوانی عناصر سنگین‌تر از هیدروژن و هلیم نیز در این تئوری نقش دارند که کهکشان موردبحث بقایای کهکشان بزرگ‌تری است.

به گفته محققان تقریبا تمامی ستارگان از بخش خارجی آنچه زمانی کهکشان بزرگتری بوده، جدا شدند با این حال، چنانچه این جداشدن رخ می‌داد، کهکشان مزبور اساسا 50 تا 200 برابر بزرگ‌تر از اکنون و جرم سیاهچاله نیز نسبت به جرم اصلی کهکشان مانند جرم کهکشان راه شیری و بسیاری دیگر از کهکشان‌ها می‌بود. این جدایی باید زمان‌های پیش رخ داده باشد و کهکشان ممکن است پس از میلیاردها سال به اندازه کنونی رسیده باشد.

اين كهكشان از طريق رصدخانه اشعه‌ايكس چاندراي ناسا و تلسكوپ‌هاي اپتيكي زميني، به رنگ صورتي، قرمز، سبز و آبي رصد شده است.

Read More : http://www.dailygalaxy.com/my_weblog/2013/09/first-galaxy-ever-discovered