بیگ بنگ: جستجوی بی‌وقفه برای حیات در خارج از زمین، اخترشناسان را بر آن داشته تا به دنبال کشف مولکولهای آب در جو یک سیاره مشتری باشند. وجود آب میتواند به معنای احتمال پیشرفت و رشد جانوران کوچک و میکروسکوپی باشد. به همین دلیل است که کشف مولکولهای آب میتواند برای ستاره شناسان جای امیدواری به همراه داشته باشد.

به گزارش بیگ بنگ، سیاره مشتری داغ 51 Pegasi b به عنوان یک سیاره فرا خورشیدی طبقه بندی شده و بتازگی مولکول های آب در اطراف جو آن کشف شده است. این سیاره با زمین 50 سال نوری فاصله دارد، مدار این سیارۀ مشتری داغ تنها 10 روز طول می کشد تا به دور ستاره ی مادری اش کامل شود و شباهت هایی با بزرگترین سیاره منظومه شمسی ما، مشتری دارد.

“جین برکی” مسئول تیم ستاره شناسانی است که به مطالعۀ این سیاره پرداختند. این تیم جهت مشاهده از طیف نگارهای مادون قرمز برودتی با رزولوشن بالا استفاده کردند، همچنین از ابرتلسکوپ هایی در شیلی نیز بهره گرفته شد. جهت رسیدن به نتیجه و کشف مولکول آب، محققان در مجموع 42 طیف از این سیاره را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و سرعت تغییر در جو را رصد کردند. به گفته ستاره شناسان در فضای اتمسفر این سیاره، به مقدار 5,6σ مولکول آب کشف شد که اولین ادعا در خصوص طیف نمودی دوگانه سیستم 51 Pegasi b را ثابت می کند.

یکی از اعضای تیم، متیو بروگی از دانشگاه کلورادو اظهار داشت: نتایج بسیار واضح هستند. ما فکر می کنیم بهترین شانس ما جستجو در جو سیاره پروکسیما b میباشد. ستاره شناسان میخواهند تا با همان تکنیک های به کارگرفته شده در مطالعه سیاره 51 Pegasi b، به بررسی جو سیاره پروکسیما که گفته می شود در منطقه قابل سکونت ستاره اش قرار دارد، بپردازند. همچنین خود این مطالعه در کشف بخار و یا مولکول آب در سیاره های فرا خورشیدی کوچکتر و سیاره هایی با شرایط سکونت می تواند در آینده سودمند باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

ترجمه: زهرا جهانبانی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: natureworldnews.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.