بیگ بنگ: مریخ نورد کنجکاوی نشان امیدوارکننده دیگری از قابل سکونت بودن مریخ در گذشته‌های دور را کشف کرد، این کاوشگر توانست برای اولین بار در میان خاک و رسوبات این سیاره، نیتروژن بیابد.

pia16937-16به گزارش بیگ بنگ به نقل از همشهری، به گفته ناسا این عنصر به صورت غیرمستقیم و در شکل اکسید نیتریک زمانی کشف شد که خاک نمونه‌برداری شده توسط طیف‌سنج کروماتوگراف تجزیه‌گر کنجکاوی حرارت دید. این ابزار ترکیبات نیتروژنی مختلفی را از قبیل اکسید نیتریک کشف کرد که محصول تجزیه نیترات است و مقدار آن به اندازه‌ای است که نشان می‌دهد نیترات نسبت به دیگر ترکیبات منبع محتمل‌تری برای وجود چنین ترکیباتی بوده‌است.

نیتراتها(NO3) مولکول‌هایی حاوی نیتروژن و اکسیژن هستند که ترکیبی حیاتی در زیست به شمار رفته و می‌توان آن را در DNA، پروتئین‌ها و دیگر انواع مولکول‌های ارگانیک یافت. نیتروژن بر روی زمین بیشتر در شکل گازی وجود دارد، اما گیاهان و باکتری‌ها از توانایی تبدیل کردن مولکول‌های نیتروژن به نیترات برخوردارند، به این شکل دیگر ارگانیزم‌ها نیز می‌توانند از آنها استفاده کنند. همچنین رعد و برق یا شهاب‌ سنگ‌ها نیز می‌توانند این ترکیبات را ایجاد کرده و یا حمل کنند.

نیترات‌های کشف شده توسط کنجکاوی از میان شن‌های بادآورده و غبارهای جمع‌آوری شده در منطقه راک نست و همچنین نمونه‌های حفاری شده از رسوبات گلسنگی در خلیج یلونایف در مریخ استخراج شده‌اند. تنوع ترکیبات به دست آمده باعث شده تا ناسا به این نتیجه برسد نیترات‌ها به وفور در مریخ یافت می‌شوند و تراکم آنها در خاک مریخ هزار و 100 بخش در هر منطقه حفاری است. به گفته ناسا این نیترات‌ها پایه‌ای ارگانیک ندارند، اما از آنجایی اهمیت دارند که بقای آنها نشان از حیات باستانی در مریخ دارد. نتایج این تحقیقات در pnas منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: NASA , gizmag

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.