بیگ بنگ: ستاره‌شناسان امريكايي از احتمال كشف اولين قمر فراخورشيدي در مدار يك سياره آزاد در فاصله 1800 سال نوري با كره زمين خبر دادند. قمر فراخورشیدی (exomoon) قمر طبیعی محسوب می‌شود که در مدار یک سیاره فراخورشیدی یا یک جرم فراخورشیدی در حال چرخش است.

hd70642_pparc_big

درحالیکه تعداد سیارات فراخورشیدی از مرز یک هزار عبور کرد، ستاره شناسان دانشگاه نوتردام در ایندیانا موفق به کشف احتمالی نخستین قمر فراخورشیدی در مدار یک سیاره شناور آزاد شدند. با استفاده از روش آنالیز چگونگی تأثیرات گرانش و میکرولنزیک گرانشی، یک جرم شبه سیاره بسیار کوچک در حال چرخش بدور یک جرم بزرگتر شناسایی شد.

براساس گزارش‌هاي منتشر شده اين قمر در حال چرخش در مدار يك سياره فراخورشيدي است كه نظر دانشمندان و اخترشناسان دانشگاه «نوتردام» در اينديانا را به‌خود جلب كرده است. دانشمندان معتقدند، اين جرم شبه‌سياره‌اي و بسيار كوچك در حال چرخش به دور سیاره ای بزرگ‌تر مشاهده شده كه به عقيده ستاره‌شناسان نخستين قمر فراخورشيدي خواهد بود. طبق نظر ديگر محققان، جرم كيهاني بزرگ‌تري كه اين قمر به دور آن در حال چرخش است، خواص يك ستاره را ندارد. از سوي ديگر اين جرم به قدري كوچك است كه فرضيه سياره بودنش نيز منتفي مي‌شود، بنابراين به احتمال زياد اين جرم كيهاني جايگاه نخستين قمر فراخورشيدي را به خود اختصاص خواهد داد.

این سیاره فراخورشیدی و قمر آن در فاصله یک هزار و 800 سال نوری از زمین واقع شده است؛ جرم این سیاره چهار برابر مشتری است. البته اخترشناسان کاملا مطمئن نیستند که این دو جرم، یک سیاره فراخورشیدی و قمر آن باشد. بر اساس نظریه دیگر، این اجرام آسمانی در فاصله دورتر از یک هزار و 800 سال نوری واقع شده‌اند و این سیاره در حقیقت یک ستاره بسیار کوچک و قمر آن نیز یک سیاره در اندازه نپتون است؛ در غیر اینصورت، این سیاره فاقد ستاره میزبان بوده و بصورت آزاد در فضا شناور است. رصد لحظه‌به‌لحظه اين جرم كيهاني تازه كشف شده از سوي محققان مهم‌ترين رويداد نجومي اخيربوده است.

Read More : newscientist

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.