بیگ بنگ: تصویر جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی هابل به ثبت رسیده‌ است، جدید‌ترین و عمیق‌ترین دیدگاه نسبت به کیهان را در اختیار دانشمندان قرار داده‌ است.

تصویری از خوشه‌ ی كهكشاني آبل s1063 و همگرایی گرانشی ایجاد شده
تصویری از خوشه‌ ی كهكشاني آبل s1063 و همگرایی گرانشی ایجاد شده

تلسكوپ هابل به تازگي به تماشاي مرزهاي جديدي از کیهان پرداخته‌ و يكي از دور افتاده‌ترين خوشه‌ ی كهكشاني به نام آبل s1063 که چهار میلیارد سال نوری از ما فاصله دارد را در قالب پروژه نواحي مرزي کیهان رصد كرده‌ است. تصويري كه هابل از اين خوشه كهكشاني ثبت كرده، وضعيت آن را در ميليارد‌ها سال پيش نشان مي‌دهد. اما اين خوشه كهكشاني به دانشمندان امكان آن را خواهد داد تا زماني پيشين‌تر از آنچه در تصوير مشاهده مي‌شود را نيز مورد بررسي قرار داد،‌ دوراني كه هيچ تلسكوپي تاكنون قادر به مشاهده آن نبوده‌ است. اين خوشه عظيم نور كهكشان‌هايي كه در پشتش پنهان شده‌اند را بزرگنمايي مي‌كند.

در واقع دلیل اینکه ما این تصویر را به شکل خمیده می‌بینیم، گرانش این خوشه کهکشانی است که برهم تاثیر می‌گذارند و بزرگی این نیرو باعث می‌شود فضا خمیده شده و نور نیز خم شود. در واقع این نیرو ۱۰۰ تریلیون بار از نیروی گرانشی خورشید عظیم‌تر است. پديده‌اي كه به همگرایی گرانشي شهرت دارد. این پدیده یکی از پیش‌بینی‌های نظریه نسبیت عام اینشتین است که در حدود یک قرن پیش مطرح شد. به اين شكل هابل مي‌تواند كهكشان‌هايي كه تاريك‌تر از آني هستند كه بتوان آنها را رصد كرد را نيز مشاهده و مطالعه كند؛‌ يعني نسل اول كهكشان‌هاي جهان.

قسمتی از نقشه ی ساختارهای بزرگ مقیاس کیهانی که در طیف باریونی بدست آمده است. هر نقطه در این تصویر موقعیت یک کهکشان را در طی ۶ میلیارد سال گذشته نشان می دهد.

در نتايج بررسي‌هاي اوليه روي اين خوشه كهكشاني، كشف‌هاي قابل توجهي انجام گرفته‌،‌ از جمله كشف كهكشان های پس زمینه ای كه تنها يك ميليارد سال پس از بیگ بنگ متولد شده‌ است. اخترشناسان همچنين موفق به شناسايي 16 كهكشان پس‌زمينه شده‌اند كه نور آنها توسط این خوشه كهكشاني دچار تحريف شده‌اند و همين باعث شده تا چندين تصوير متفاوت از آنها در آسمان مشاهده شود. اين پديده به اخترشناسان كمك مي‌كند تا مدل‌هاي نجومي توزيع ماده معمولي و ماده تاريك را در جهان بهبود بخشند.

اين كشف درست يك هفته پس از آن رخ داد كه گروهي چند‌ صد نفري از دانشمندان آلماني،‌ فرانسوي، ژاپني، انگليسي و آمريكايي بزرگترين نقشه سه‌بعدي از کیهان را كه 1.2 ميليون كهكشان در آن وجود داشت، در تلاش براي درك انبساط جهان هستي،‌ منتشر كردند. شايد در سال‌هاي آينده محققان تاييد كنند كه اين كشف‌هاي بزرگ سنگ بناهاي دانش بشر بوده‌اند، اما در حال حاضر اين كشف‌ها هموار كننده مسير براي درك بهتر ويژگي‌هاي اين جهان 13.8 ميليارد ساله هستند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: apod CNN

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.