بیگ بنگ: اخترشناسان  دانشگاه جان مورس لیورپول در انگلیس موفق به کشف خانواده‌ای کاملا جدیدی از ستاره ها در مرکز راه شیری شده‌اند، که دارای مقادیر زیادی نیتروژن هستند.

1-newstarsdiscبراساس گزارش ساينس الرت به نقل از همشهری، به دليل بالا بودن سطح نيتروژن در اين ستاره‌ها اخترشناسان آنها را N-rich يا مملو از نيتروژن مي‌نامند. اين ستاره‌هاي جديد نه تنها درك بهتري از آنچه در قلب كهكشان راه شيري نهفته‌است ايجاد مي‌كنند، بلكه كشف آنها مي‌تواند درباره چگونگي شكل‌گيري خوشه‌هاي كروي، گروه‌هاي عجيب و كروي شكل ستاره‌ها كه در مركز كهكشان راه شيري در حركتند و 13.2 ميليارد سال پيش تشكيل شده‌اند را نيز توضيح دهد.

اين ستاره‌ها در پروژه‌اي مشترك به نام APOGEE و توسط دانشمندان دانشگاه جان مورس ليورپول در بريتانيا در حين جمع‌آوري ردپاي صدهاهزار ستاره در طيف فروسرخ كشف شده‌اند. معمولا ستاره‌هاي نزديك به مركز كهكشان راه شيري زير لايه‌اي از غبار پنهان شده‌اند، اما اخترشناسان با استفاده از نشانه‌هاي فروسرخ ستارگان موفق به كشف ستاره‌هاي غني از نيتروژن شدند.

از آنجايي كه اين ستاره‌ها نسبت به ستارگان اطرافشان حجم بيشتري نيتروژن در خود دارند، محققان احتمال مي‌دهند در اثر فروپاشي خوشه‌هاي ستاره‌اي كروي ايجاد شده باشند، گروه‌هاي غول‌پيكري از ستارگان كه در سال‌هاي اوليه شكل‌گيري كهكشان راه شيري ايجاد شده‌اند و كمي بعد از هم متلاشي شده‌اند. اين به آن معني است كه درك بهتر اين گروه جديد از ستاره‌ها مي‌تواند به تدريج به درك بهتر چگونگي تشكيل كهكشان راه شيري و ديگر كهكشان‌ها منجر شود. اين ستاره‌ها در عين حال جزو قديمي‌ترين دسته ستارگاني هستند كه در كنار قلب كهكشان راه شيري شكل گرفته‌اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در ماهنامه‌ی انجمن سلطنتی اخترشناسی منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام.
    مقدار گاز نیتروژن در این نوع ستارگان چند برابر حد معمول دیگر ستارگان است؟